9. desember 2008

Juleevangeliet, DEL 9

I dag fikk jeg endelig tatt vinterens første skitur. Og det var på tide, for snøen har liggi og lokka meg i mange dager nå. Men med to eksamener forrige uke blei det lita tid. Den uka her har jeg imidlertid ingen eksamener og hadde ikke store problem med å si ja da Martin spurte om jeg var klar for en tur. Vi starta med en rask tur innom Hank Sport der jeg fikk kjøpt meg et par nye staver og en sykkelslange. Det var tilbud på staver og når muligheten til å få karbonstaver til bare 700 kroner var tilstede var det vanskelig å si nei. Jeg gikk derfor ut derfra med noen ganske dyre staver, og i morra kommer jeg til å gå inn igjen for å klage. Halvveis ut på turen blei nemlig den ene staven plutselig kun halvparten så lang som den andre, og det bruker ikke være noen fordel. Men det blei i alle fall en god halvtime med teknikktrening uten staver på slutten. 

Så over til niende del av adventsfortellinga "Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel":

Den første dagen på veien gikk alt bra. Alle var ved godt mot, og Esel gikk og lytta til samtalen mellom Josef og Maria. Men etter første matpausen andre dag så Esel at Maria begynte å duppe med hodet. Det var helt klart at ho var utslitt. Esel beit Josef lett i armen for å gjøre han oppmerksom. Men Josef tok ikke hintet og blei rasende. "Hvorfor beit du meg ditt dumme esel?" ropte han. Mer enn noen gang tidligere var Esel lei seg for at han ikke kunne snakke. Josef måtte jo skjønne at han hatt en grunn til å bite. Men Josef fortsatte videre som om ingenting hadde hendt. Til slutt klarte imidlertid ikke Maria mer. Ho seig om på bakken og blei liggende. "Jeg klarer ikke mer" sukka ho. "Vi skal nok finne ei løsning" sa Josef som endelig hadde begynt å roe seg ned. "Hvis jeg bærer mer av baggasjen så kan du ri på Esel". Så satte Josef igang med å lesse av Esel, før han løfta Maria opp på eselryggen. Esel merka fort at ho var tyngre enn sist han hadde bært ho. Men det var det ingenting han kunne gjøre noe med. De måtte bare fortsette. Men det skulle bli ei tung og vanskelig reise. Og ikke visste Esel at gutten som Maria bar i magen en dag skulle komme ridende på et esel som ham.

Fortsettelse følger...

Dager igjen til tredje eksamen: 6
Dager igjen til siste eksamen: 10

Dagens bibelvers:

"Si til Sions datter: Se, din konge kommer til deg, saktmodig, ridende på et esel - på trelldyrets fole." Matt 21,5

2 kommentarer:

Sigrid Marie sa...

Jeg synes du skal legge ut historien din med en gang du står opp om dagene. Det er så kjedelig å vente hele dagene...

Kristoffer Stige sa...

Jeg skal prøve å få til det. Jeg har de liggende klare, så eneste problemet er å huske på det.