15. desember 2008

Juleevangeliet, DEL 15

I går var det "Syng jula inn" med Frekvens i Betania. Det var en kjempefin opplevelse (TAKK Frekvens!), og en god start på julehøytida som vi snart går inn i. Det var kjempegodt å sitte høre på. Men jeg kan desverre ikke tillate meg full julestemning helt enda. Jeg har nemlig fortsatt to eksamener igjen. Den første av dem får jeg utdelt omtrent akkurat når det blogginnlegget her publiseres. Satser på at det går bra, sjølvom jeg er sjuk (men eksamen og paracet er vel en god kombinasjon?). Men jeg kan ikke la en eksamen komme i veien for publisering av adventsfortellinga mi (morsomt med autopublisering). Så her kommer femtende del av adventsfortellinga "Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel":

De fant igjen hunden utafor ei dør langt inne i ei mørk bakgate. "Hvem er det som bor her?" spurte Esel. "Det er Betlehems snilleste mann" sa hunden "han gir meg noe å spise hver gang jeg kommer." Hunden gikk bort og dunka ene labben mot døra. "Jeg kommer, jeg kommer" var det noen som sa innenfra. Døra blei åpna og en mann med et stort og varmt smil kom til syne. "Hei, Hund. Er det du som kommer så seint på kvelden?" sa mannen. Josef tok mot til seg, gikk fram og spurte "Du har ikke et rom hvor jeg og kona mi kan overnatte. Ho er med barn og skal snart føde. Vi trenger hjelp!" "Det blir nok vanskelig" sa mannen."Huset er allerede fullt." "Har du virkelig ingenting?" spurte Josef bedende. Mannen så ut som om han virkelig tenkte seg om. "Jeg har en stall" sa han "Den er ikke stor, men dere vil i alle fall holde varmen der inne". "Tusen takk" sa Josef og Maria i kor. Mannen leda dem mot utkanten av byen. "Her er det" sa han da de til slutt var kommet fram. "Det er et par dyr der inne. Jeg håper det går bra. Og så må dere bare komme og si ifra hvis dere trenger mer hjelp." "Det her skal vi aldri glemme" sa Maria idet de gikk inn. Hund la seg ved åpninga og kikka opp på ei stor stjerne som lyste på nattehimmelen.

Fortsettelse følger...

Dager igjen til fjerde og siste eksamen: 4

Dagens bibelvers:

"Sannelig sier jeg dere: Alt dere gjorde mot én av disse mine minste brødre, det gjorde dere mot meg." Matt 25,40b

Ingen kommentarer: