10. desember 2008

Juleevangeliet, DEL 10

Nå er jeg snart på vei ut for å klage på skistaven fra i går, og jeg må nesten få en ny. For sjølv om jeg ikke akkurat har for lite penger så er det ganske dyrt å ha en skistav til 700 kroner i kun halvanna time. Men først må jeg regne litt mer matte og bytte en sykkelslange.

Jeg fikk spørsmål fra Sigrid Marie i går om jeg ikke kunne prøve å publisere litt tidligere på dagen, og det skal jeg fra nå av prøve og få til så godt som jeg kan. Men her kommer i alle fall tiende del av "Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel":

De neste dagene sleit de seg videre. Men dagsetappene blei ikke lange, og det gikk langsomt videre. Ei natt skjedde det imidlertid noe som ga Esel nytt mot. Maria og Josef hadde akkurat lagt seg da en hare kom hoppende forbi. Den stoppa opp da den så bålet som sakte, men sikkert sloktes. Så så den opp, og fikk øye på Esel. "Du må komme deg vekk herfra" sa haren med en tynn og pipete stemme. "Hvorfor det?" spurte Esel. "Det er ei løve like i nærheten!" sa haren før den forsvant ut i mørket. Esel blei fortvila. Hva skulle han gjøre? Prøvde han å vekke Josef ville han nok bare bli sint og legge seg til å sove igjen. Han bestemte seg derfor for å stå og holde vakt. Men hva kunne han gjøre hvis det kom ei løve? Timene gikk sakte, og Esel måtte til slutt gi tapt for søvnen. Det eneste som var igjen av bålet var ei lita røyksøyle som vitna om ei glo som lå og ulma. Plutselig kom det et brøl som fikk Esel til å bråvåkne. Og ikke mer enn 20 meter unna kunne han se noe som skulle gi han mareritt mang ei natt seinere. Ei stor løve sto og så rett på dem. Esel blei helt paralysert. Løva kom nærmere og nærmere, men plutselig stoppa den opp. Et sterkt lys lyste opp natta, og løva flykta. Esel prøvde å se hva det kunne være, og før lyset forsvant syntes han han kunne se et glimt av en mann i lyset. Var det mannen som han hadde sett to ganger før? Esel trodde det. Og nå kunne han endelig legge seg ned og hvile. Det var noen som passa på dem.

Fortsettelse følger...

Dager igjen til tredje eksamen: 5
Dager igjen til siste eksamen: 9

Dagens bibelvers:

"For han skal gi sine engler befaling om deg, at de skal bevare deg på alle dine veier." Sal 91,11

Ingen kommentarer: