13. desember 2008

Juleevangeliet, DEL 13

I dag er det Lucia-dagen, men det er også dagen for den årlige adventsfesten til BUF. Det skal bli morsomt, sjølvom jeg er redd for at jeg er litt småsjuk, men hvis jeg bestemmer meg for at jeg er frisk så går nok det bra. Jeg har ganske mye jeg skulle ha gjort (blant annet baking av mellom 60 og 70 lussekatter), og er derfor tidlig oppe også på en lørdag. Så her kommer trettende del av adventsfortellinga "Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel":

Kamel og de andre hadde vært på veien i mange dager nå, og de begynte å bli veldig usikre på hvilke retning de skulle fortsette i. De hadde ikke sett folk på mange dager og lurte på om de hadde rota seg skikkelig bort. Hvis de ikke snart fant veien eller så et tegn som kunne lede dem på rett vei så måtte de snu og vende tilbake. Det var det Kamel frykta mest av alt nå, for hva ville de andre kamelene si hvis han kom tilbake uten å ha sett den store kongen. Han turte ikke tenke på det. Den natta blei Kamel liggende å tenke. Livet hans hadde tatt ei helt uventa vending. Han var vant til å få oppmerksomhet ved hoffet, her var han midt ute i ødemarka uten å vite hvor han skulle. Og hvem skulle trodd at det var så slitsomt å skulle besøke en konge? Plutselig hørte han noen som sa "Hallo!". Han så rundt seg og oppdaga en liten fugl som sto og hakka i bakken med nebbet. "Det ser ut som om dere har gått dere bort" sa fuglen "jeg kan fortelle dere hvor dere skal dra". "Vi har ikke rota oss bort, og vi trenger i alle fall ikke hjelp fra en liten dum fugl som deg" sa Kamel, for stolt til å innrømme at han hadde null peiling på hvor de var. "Av og til kan de små vite vel så mye som de store" sa fuglen idet den fløy opp. Før den blei helt borte i horisonten kunne Kamel høre den si "av og til hjelper det og se litt opp isteden for å bare se på seg sjølv." Kamel så oppgitt etter den i det den forsvant på vesthimmelen. Og der på himmelen kunne han se ei stjerne som han hadde sett kun en gang tidligere.

Fortsettelse følger...

Dager igjen til tredje eksamen: 2
Dager igjen til siste eksamen: 6

Dagens bibelvers:

"Og han sa til dem: Den som tar imot dette lille barnet for mitt navns skyld, tar imot meg. Og den som tar imot meg, tar imot ham som har sendt meg. For den som er den minste iblant dere alle, han er stor!" Luk 9,48

Ingen kommentarer: