2. desember 2008

Juleevangeliet, DEL 2

I morra er det eksamen i fluidmekanikk. Dagen i dag har derfor gått med til repetisjon, repetisjon og repetisjon. Men jeg har også fått gjort klar del 2 i den spennende adventsfortellinga mi. For dere som ikke har lest første del anbefaler jeg å ta den først. Men her kommer i alle fall andre del av "Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel":

De siste dagene hadde vært helt spesielle. Maria hadde gått rundt med et helt nytt lys i ansiktet. Men Esel hadde også merka ei bekymring som han aldri hadde lagt merke til før. Flere ganger hadde Maria stått ute på gårdsplassen og klødd Esel bak øret, mens ho sa: "Hadde du bare forstått meg Esel, hadde du bare kunne sagt meg hva jeg burde gjort. For hvordan skal jeg kunne fortelle det her til Josef uten at han drar fra meg? Hva skal jeg gjøre?" Hadde ho bare visst at jeg forsto, tenkte Esel.
En dag kom Josef innom gårdsplassen mens Esel og Maria sto slik. "Hva er det du tenker på Maria?" spurte Josef. Esel skjønte at det kunne bli bråk og trakk seg sakte bakover. Maria var helt stille, og Esel så at ho var usikker på hva ho skulle si. "Du veit at du kan si alt til meg" sa Josef. "Men jeg veit ikke hvordan jeg skal si det," sa Maria "det er så vanskelig." "Bare si det du." oppmuntra Josef. Maria trakk pusten før det datt ut av ho "Jeg er gravid." Esel så fra Josef til Maria og så tilbake til Josef. Et trist og forskrekka uttrykk hadde erstatta det vanlige varme smilet. Han slapp hammeren i bakken, snudde ryggen til Maria og sprang vekk. Esel så trist på Maria som var i ferd med å bryte ut i gråt, snudde seg etter Josef, som allerede var langt nede i veien, og trava etter.

Fortsettelse følger...

Dager igjen til første eksamen: 1
Dager igjen til siste eksamen: 17

Dagens bibelvers:

"Josef, hennes mann, var rettferdig, han ville ikke føre skam over henne og ville skille seg fra henne i stillhet." Matt 1,19

Ingen kommentarer: