8. desember 2008

Juleevangeliet, DEL 8

Andre uka i desember er i gang, og jula nærmer seg med stormskritt. Det gjør også de to siste ekamenene mine før jul, men det velger jeg å tenke minst mulig på (sjølvom det er vanskelig når jeg leser omtrent 6-8 timer for dagen). 

I går var jeg en tur borte hos folket i Ullins veg og så på film. Filmen "A beautiful mind" må jeg nok vurdere om skal komme opp på topp 5 lista mi over de beste filmene jeg har sett. Så den kan anbefales på det sterkeste. Ei stund etter blei jeg, Jacob og Therese sittende å fundere på oppgava i adventskalenderen til Ingrid ++. Hvordan det gikk kan dere lese i kommentaren på innlegget der for 7. desember. Den adventskalenderen er forresten absolutt å anbefale for de som trenger noe fornuftigere å gjøre enn å lese på eksamen!

Så over til adventsfortellinga mi. Nå har jeg klart å skrive innlegg for ganske mange dager fram i tid, så det er et godt håp om at det skal bli en episode hver dag fram til julaften. Men jeg vil gjerne ha kommentarer på ting som kan forbedres, og tips på hva som kan skje (sjølvom det egentlig er ganske fastlagt ut ifra Bibelhistoria). Her kommer i alle fall åttende del av "Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel":

I Nasaret var det en hektisk periode. Hele byen var snudd på hodet. Alle som ikke slekta fra Nasaret måtte komme seg av sted til sin slektsby for å å føre seg opp i manntallet. Det var en stressende affære. Spesielt for Josef og Maria var dette en vanskelig periode. Tida da Maria skulle føde nærma seg og begge var redde for at det kunne skje under reisa. Esel gikk som de fleste andre arbeidsdyr i byen ei tung framtid i møte. Han måtte nemlig ta på seg oppgava med å bære bagasjen, og for Maria og Josef sin del ble det mye baggasje siden de ikke visste hva som kunne skje på veien til Betlehem. Esel hadde enda ikke skjønt alt den lysende mannen hadde sagt, men han skjønte at Josef og Maria var bekymra og at de trengte all den hjelp han kunne gi dem. Derfor lot han dem lesse på mer enn han hadde godt av, og skulle gjerne tilbudt seg å bære mer hadde de bare forstått det han prøvde å si dem. Men til slutt blei de endelig ferdige, og turen mot Betlehem kunne starte.

Fortsettelse følger...

Dager igjen til tredje eksamen: 7
Dager igjen til siste eksamen: 11

Dagens bibelvers:

"Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!" Matt 11,28

3 kommentarer:

Jacob sa...

hadde bare alle hatt et slikt esel

Therese sa...

Hvilke andre filmer er på topp 5 lista?

Kristoffer Stige sa...

Jacob: Det kan du si

Therese: Den er litt flytende, men de her er i alle fall gode kandidater:
Frihetens regn
Braveheart
Gladiatoren
Løvenes konge (nostalgi)
Den grønne mil
Ringenes Herre (alle, hvis jeg ser bort i fra at de har endra for mye fra boka)
+++