12. desember 2008

Juleevangeliet, DEL 12

I går hadde jeg en ganske så produktiv dag. Jeg "leste" gjennom hele pensum til eksamenen til mandag, jeg prøvebakte lussekatter, jeg strøyk skjorta mi, sydde inn en knapp på dressjakka, var småsjuk, skreiv noen nye adventsfortellingepisoder, vaska og hengte opp klær, så håndballkamp, glømte å lage middag, bytta sengetøy og var og handla mat og noen halvjulegaver. Ikke ofte man rekker så mye når man forsover seg og ikke står opp før klokka 9. 

Nå er vi halvveis gjennom adventstida (tida har gått fort). Det er derfor klart for tolvte del av adventsfortellinga "Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel":

Dagene gikk og de kom nærmere og nærmere Betlehem, men Esel merka at kreftene begynte å bli oppbrukt. Etter å ha båret på Maria i flere dager hadde ryggen hans begynt å verke. Dette var noe han ikke var vant til. Arbeidet på verkstedet hjemme i Nasaret kunne være tungt, men det her var rett og slett uutholdelig. Men han kunne ikke stoppe. Maria kunne ikke gå sjølv, og tida for fødselen nærma seg. De måtte være i Betlehem før ungen kom. De bare måtte rekke det. Slik holdt Esel motet opp i flere dager, og da han til slutt trodde han måtte gi opp kunne han endelig skimte en liten by i det fjerne. Det er ikke lenge igjen nå tenkte han. Snart kan jeg slappe av. Snart skal vi endelig få hvile. 

Fortsettelse følger...

Dager igjen til tredje eksamen: 3
Dager igjen til siste eksamen: 7

Dagens bibelvers:

"Derfor mister vi ikke motet. Og selv om vårt ytre menneske går til grunne, så fornyes vårt indre dag for dag." 2.Kor 4,16

2 kommentarer:

Bente sa...

Forsovet seg til kl. 09.00?? Jeg er STORFORNØYD om jeg kommer meg ut av senga til 10.00.. Du imponerer med selvdisiplinen din. Evt. så er du A-menneske...

Kristoffer Stige sa...

Jeg er AB(-) menneske, alt etter hva som er nødvendig. Sjølvdisiplin har jeg når jeg trenger det.