3. desember 2008

Juleevangeliet, DEL 3

I dag har jeg hatt semesterets første eksamen. Jeg kan vel si at jeg er nesten fornøyd. Tror jeg har fått til det meste. Så jeg får vel omtrent det jeg håper på. Så nå er det bare å vente noen uker i spenning før resultatet kommer. Men før den tid er det tre eksamener til.

Men på tross av eksamener fortsetter adventstida videre med del 3 av adventsfortellinga "Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel":

Esel tok ikke igjen Josef før de var tilbake ved snekkerverkstedet. Der satt Josef seg ned med henda i fanget og ba: "Hva skal jeg gjøre Gud? Jeg kan ikke gifte meg med Maria nå. Hjelp meg!"
Etter ei stund satte han igang med arbeidet igjen og lessa planker på ryggen til Esel. Plankene var tunge, og det var et trøttende arbeid, men Esel hadde jobba på verkstedet i mange år. Esel kunne faktisk huske helt tilbake fra da Josef var liten. På den tida var det Josefs far Jakob som var snekkeren i Nasaret. "Auu!", stillheten ble plutselig brutt av et smerterop fra Josef, han hadde slått hammeren rett i tommelen. Årsaken var klar. For igjen kunne Esel se den mannen som for noen dager siden hadde stått i stua til Maria. Josef ble så fra seg av redsel at han helt glemte smerten i fingeren, men nå som sist sa mannen: "Frykt ikke!". "Hva vil du?" utbrøt Josef i det han fikk pusten tilbake. "Josef, Davids sønn. Vær ikke redd for å gifte deg med Maria. For ungen som ho bærer er gitt av Den Hellige Ånd. Ho skal føde en sønn, og du skal kalle han Jesus, for han skal frelse folket sitt fra syndene deres." sa mannen med samme klare stemme som sist. Like etter var han borte like plutselig som han var kommet. Esel var mer forvirra enn han noen gang hadde vært. Hva var synder? Og faren til Josef het jo Jakob, ikke David. Men det virka som om Josef i hvert fall hadde forstått det viktigste. For han sprang ut i retning av huset til Maria med Esel like i hælene.

Fortsettelse følger...

Dager igjen til andre eksamen: 2
Dager igjen til siste eksamen: 16

Dagens bibelvers:

"Mens han nå tenkte på dette, se, da viste en Herrens engel seg for ham i en drøm og sa: Josef, Davids sønn! Frykt ikke for å ta Maria, din hustru, hjem til deg. For det som er unnfanget i henne, er av Den Hellige Ånd. Hun skal føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder. Alt dette skjedde for at det skulle bli oppfylt som Herren hadde sagt ved profeten: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. Da Josef var våknet av søvnen, gjorde han som Herrens engel hadde pålagt ham, og han førte sin hustru hjem til seg." Matt 1,20-24

2 kommentarer:

Jacob sa...

vi brukte å lese en tilsvarende historie sett fra et esels synsvinkel i adventstiden, men det var på nederlandsk. den historien fortsatte forøvrig videre med at eselets datter bar Jesus på Palmesøndag.

Kristoffer Stige sa...

Interessant. Da kan det godt hende at det har vært oversatt til norsk, og så har jeg lest eller hørt litt av det en eller annen gang, og tatt ideen derifra (uten å huske det). For jeg har også vært inne på tanken om videre eselgenerasjoner, uten å ha skrivi noe på det enda.