19. desember 2008

Juleevangeliet, DEL 19

Juleferie!

Endelig er siste eksamen unnagjort, og den gikk ganske raskt også. I skrivende stund er det litt over 3 timer siden eksamenen starta. På den tida har jeg gjort eksamenen, vært og handla julegave(r) og sitti på rommet mitt ei stund. Selve eksamenen er det ikke så mye å si om. Havner vel omtrent på en C. Men det er vanskelig å si når det er flervalgseksamen, og mange av spørsmåla har flere riktige svaralternativ og spørsmålstillinga er upresis og med ikke altfor godt språk (faktisk verre språk enn den setninga her). Men akkurat den eksamenen her tar jeg ikke så tungt. Jeg fortsatte "tradisjonen" fra mandag med å sitte et kvarter på slutten, spise, se ut i lufta og nynne på julesanger. Og den gangen her var det ikke bare fordi jeg hadde god tid, men også fordi jeg følte at jeg måtte gjøre noe fornuftig før jeg kunne levere!

Så nittende del av adventsfortellinga "Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel":

Sau lå og så på ei stor stjerne som lyste på himmelen rett over Betlehem. Ho hadde sett den lyse sånn i flere netter nå, og den hadde blitt sterkere og sterkere for hver natt. Sau trodde at den snart ville bli synlig også om dagen. Kvelden virka som om den skulle bli som alle andre kvelder da himmelen plutselig fyltes av et så stort lys at Sau ikke lenger kunne se stjerna. Gjeterne som satt rundt Sau blei livredde. Men så kom det en mann til syne i lyset, og han sa "Frykt ikke, for jeg kan fortelle dere om en stor glede. Hvis dere drar inn til Betlehem vil dere finne et barn som ligger i ei krybbe i en stall. Han er Messias, Frelseren." Og så hørte Sau den vakreste sangen ho noen gang hadde hørt. "Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorda, i mennesker Guds velbehag". Sangen kom fra mange stemmer som var klarere og sterkere enn noe Sau hadde hørt før. Men det forsvant like fort som det hadde kommet. Gjeterne blei med ett veldig ivrige, og snart var Sau og gjeterne på vei mot Betlehem med hele saueflokken i hælene. 

Dager igjen til neste eksamen: Mange, ny nedtelling i mai!

Dagens bibelvers:

"Det var noen hyrder der på stedet som var ute på marken og holdt nattevakt over sin hjord. Og se, en Herrens engel stod hos dem, og Herrens herlighet lyste om dem. Og de ble meget forferdet. Men engelen sa til dem: Frykt ikke! For se, jeg forkynner dere en stor glede - en glede for alt folket. I dag er det født dere en frelser, som er Messias, Herren - i Davids stad. Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe. Og med ett var det sammen med engelen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sa: Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden, i mennesker Guds velbehag. Og det skjedde, da englene var faret opp fra dem til himmelen, da sa hyrdene til hverandre: La oss nå gå rett til Betlehem og se dette som har skjedd, det som Herren har kunngjort oss." Luk 2,8-15

3 kommentarer:

Bente sa...

Gratulerer med at nedtellinga endelig nådde slutten ;) Og du vet, det blir ikke en tradisjon før du har gjort det tre ganger, så du må spare noen klementiner/lussekatter til mai, SÅ blir det tradisjon! :) hadde vært gøy det! :P

Gleder meg til slutten på advents/julefortellinga di.. Keep up the good work! :)

Jacob sa...

i skrivende stund er det 3 timer siden eksamen startet? og så har du hatt eksamen, handlet julegaver og sittet på rommet en stund? samtidig som du satt ut kvarteret på slutten? jeg vet at tid er relativt og sånn, men uansett hvordan du tar i bruk Einstein kan du ikke få dette til å fungere.

Kristoffer Stige sa...

Siste kvarteret av den tida jeg satt på eksamen!