1. desember 2009

Adventsbibelquiz, DEL 1

Jeg tar Hallgrim på ordet og lager adventsbibelquiz som adventskalender i år. De fleste kan nemlig ha behov for å lese litt annet enn pensumlitteratur i dagene fram mot jul (det behovet har hvertfall jeg).

Systemet blir som følger. Hver dag blir det lagt ut et spørsmål som kan knyttes til en bibelsk person og et bestemt bibelvers. Noen ganger vil det bli gitt ekstra informasjon om personen, men da skal jeg prøve å presisere hvilken del av informasjonen som er å finne i det bibelverset dere skal komme fram til. Det blir gitt 5 poeng til første person med riktig navn, og 5 poeng til første med riktig bibelvers. Så blir det gitt 1 poeng for hvert riktige svar som ikke er først. Hvis noen kommer med et svar som juryen (bestående av meg og Hallgrim) ikke har tenkt på, men svaret er godt begrunna med bibelvers vil juryen kunne gi opptil 5 bonuspoeng. Med hensyn på kreative svar og smisking er jeg noe usikker. Trur vi sier at det er lov å prøve seg og at dagens beste forsøk kan (merk: kan) belønnes med opptil 3 poeng. Og om du blir liggende litt bak så må du ikke fortvile. På julaften er det nemlig ekstra mange poeng å hente. Da blir det ei helt spesiell oppgave der det blir mulig å stikke av med hele 25 poeng!

Dagens bibelvers i adventsperioden blir gårsdagens riktige svar. Siden dagens innlegg ikke har noe spesielt tema velger jeg et fint julebibelvers som dagens bibelvers.

Dagens spørsmål:

Bibelens første kjente sauegjeter.

Og dere skal altså finne navn og bibelvers. Lykke til!

Adventsfortelling:

Og for dere som har lyst på mer å gjøre så kommer jeg i hele adventsperioden til å linke til innlegget fra i fjor. Der vil dere på slutten av hvert innlegg finne adventsfortellinga mi "Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel". Her er DEL 1. Det har dessverre ikke skjedd noen revisjon siden i fjor, så dere får leve med den versjonen inntil neste år.

Timer igjen til første eksamen: 1 (bør kanskje dra ned snart)
Dager igjen til siste eksamen: 16

Dagens bibelvers:

"Hun skal føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder" Matt 1,21

8 kommentarer:

AG3 sa...

ABEL 1.Mos 4,2

Ingrid Aukan sa...

1. mos 4,2 ja. Abel.

Erlend sa...

Adam levde sammen med sin hustru Eva. Hun ble med barn og fødte Kain. Da sa hun: «Jeg har fått en gutt av Herren.» Siden fødte hun Abel, hans bror. Abel ble sauegjeter.

1. Mos 4, 1-2a

Ingrids sa...

Abel, broren til Kain. 1.Mos 4,2.
Vart drepen av Kain etter at det hadde "gått en tid" - 1.Mos 4,3-8.

Jacob sa...

Adam, Guds sønn, eller Eva, hans kone, mor til alle som lever.
1. Mos 1,28:
Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorden!»

Mennesket skulle være skaperverkets tjenere og forvaltere, og det innebærer å gjete sauene. Dette kan ha skjedd i Edens hage, men uansett må noen ha gjett sauene i tiden etter syndefallet og før Abel ble gjeter

Gunhild sa...

Æ helj en knapp på Abel!:) 1.Mos 4,2

Sigrid Marie sa...

Hm... Jeg tenkte akkurat som Jacob her, for et par timer siden, at menneskene ble jo satt til å passe på dyra. Så da må jo Adam p.d. være den første gjeteren. Men så gadd jeg ikke søke opp bibelverset. Sløvt. Så da ble livet litt bedre når Jacob hadde gjort det, så kan jeg bare vise til hans vers! Jeg har nemlig vært opptatt med å lage julegave til Magnus store deler av dagen ;)

Kristoffer Stige sa...

Riktig svar var Abel og 1. Mos 4,2 som de fleste tippa. Noe usikker på hva jeg skal si om Jacob og SM sitt svar. På en måte er de jo litt riktige, men verset som er referert svarer ikke på oppgava siden det ikke inneholder noe navn på noen person. Men er snill og gir 1 poeng til dem siden det er første dag og noe uklare regler.

10p - Anne Gørill
2p - Ingrid A
2p - Erlend
2p - Ingrid S
2p - Gunhild
1p - Jacob
1p - Sigrid Marie