5. desember 2009

Adventsbibelquiz, DEL 5

Beklager forsinkelsen, men det kom en eksamen i vegen. :)

I går var det igjen frøken Solem som var raskest ute. Så da blir det nok en gang lederskifte i konkurransen. Gratulerer!

Spørsmålet i dag er jeg veldig usikker på vanskelighetsgraden på. Men det bør vel være overkommelig. Her finnes det kanskje flere riktige (usikker), og slike svar vil sjølsagt belønnes hvis de 

Dagens spørsmål:

Mann som nekta å gi arven sin til kongen. (ekstrainformasjon: blei seinere drept)

Skal ha navn og bibelvers. Lykke til.

Adventsfortelling:

Klart for DEL 5.

Dager igjen til tredje eksamen: 4
Dager igjen til siste eksamen: 12

Dagens bibelvers:

"Men Laban var dratt bort på saueklipping, da stjal Rakel sin fars husguder." 1. Mos 31,19 

6 kommentarer:

Anne Gørill sa...

Nabot. Første kongebok 21, 2-4 (der han nekte å gi fra seg vingårdn) og 8-14 (der Jesabel sende et bud om å drepe han.)

Ellen Smenes sa...

Nabot. 1. kong 21,3 + 14

Jacob sa...

Jisre'elitten Nabot, 1. Kong 21,3 (drept: 1. Kong 21,13).
Kongen hadde ingen rett til å i det hele tatt foreslå et slikt tilbud, se 4.Mos 36,7 og Esek 46,18

Ingrids sa...

Satsar på Nabot i 1.kong 21 eg også..

Ingrid Aukan sa...

Jeg vet det ikke, så nok en gang baserer jeg meg på andres svar. Nabot i 1. kongebok 21.

Kristoffer Stige sa...

Sein publisering og tidlig poenggiving. Blir litt komplisert i dag, men etter nøye vurdering får Anne Gørill 9 i og med at verset ikke er helt presist, men nesten. Ellen får da 3. I tillegg får Jacob 3 bonuspoeng for god bakgrunnskunnskap. Altså:

9p - Anne Gørill
5p - Jacob
3p - Ellen
2p - Ingrid S
2p - Ingrid A