8. desember 2009

Adventsbibelquiz, DEL 8

Litt laber deltakelse i går, men får gratulere Marie som stakk av med sine første 10 poeng. I tillegg får Jacob 2 bonuspoeng for god bibelkunnskap.

Dagens spørsmål:

Kommende konge som får ti biter av ei kappe.

Navn og bibelvers. Lykke til!

Adventsfortelling:

Her kommer DEL 8.

Dager igjen til tredje eksamen: 1
Dager igjen til siste eksamen: 9

Dagens bibelvers:

"Juda tok en hustru til Er, sin førstefødte, og hennes navn var Tamar." 1. Mos 38,6
"Juda fikk sønnene Peres og Serah med Tamar. Peres fikk Hesron. Hesron fikk Ram." Matt 1,3

13 kommentarer:

Eldar Nikolai sa...

Jeroboam - 1. Kongebok 11,30. De ti bitene representerer ti av Israels stammer.

Finn Eivind sa...

Jeroboam, son av Nebat fekk ti (av tolv) stykke av ei kappe frå profeten Akia.

Fyrste kongebok 11,30-31.

Eldar Nikolai sa...

Det skulle sjølvsagt være 30-31 ja. Skulle eigentleg skrive 31, for det er der sjølve bortgivinga skjer.

Ingrids sa...

Eg tipper også på Jeroboam i 1.Kon 11,30-31, men eg må ærleg innrømme at eg ikkje viste dette..

Hallgrim sa...

Så bra, ein konkurranse som lærte deg noko nytt frå Bibelen:) No vart i alle fall eg glad

Marie sa...

Jippi! Jeg har ti poeng! Og jeg gidder ikke tippe på denne, siden alle andre har svart det samme :)

Marie sa...

Ok, da... Så kan jeg prøve å få 11 poeng. Da sier også jeg Jeroboam i 1.Kong 11,30-31 :)

Jacob sa...

Jeroboam i 1. Kong 11:30-31. Han ble konge over de ti stammene som forlot Salomos sønn Rehabeam.
De to bitene av kappen han ikke får representerer Juda og Benjamin, som forble trofast mot Rehabeam.

Ingrid Aukan sa...

eg lærer noko nytt kvar dag eg, trur eg. her må eg seie at svaret står i fyrste kongebok 11, vers 30-31.

Ellen Smenes sa...

1 kong 11,30-31

Anonym sa...

Jeroboam i 1. kong 11,30-31.

Anne Gørill sa...

Da svare eg åsså Jeroboam i 1. kong 11,30-31.:)

Kristoffer Stige sa...

Etter litt vurdering blir det som følger:

9p - Eldar Nikolai
3p - Finn Eivind
2p - Ingrid S
2p - Marie
2p - Jacob
2p - Ingrid A
2p - Ellen
2p - Merethe
2p - Anne Gørill

God innsats!