24. desember 2009

Adventsbibelquiz, DEL 24

Utrulig jevnt i går. Litt usikker på hva jeg skal gjøre når svara kommer såpass likt. Men siden det blir dagens oppgave som avgjør seiern uansett så blir det full pott til Merethe, og 8 poeng til Ingrid A. Gratulerer!

I dag er det julaften. Håper alle får en super dag (venter med å ønske god jul til kl. 5, og da settes også sluttstrek for konkurransen). 

Dagens spørsmål:

Vi skal fram til Han som vi feirer fødselen til i jula. Navnet regner jeg med at dere klarer, så det gir ikke noe poeng i dag.
Det er imidlertid mulig å kapre 25 poeng for riktig vers i dag. I løpet av adventstida har dere fått 23 oppgaver. Noen av dem har kanskje virka litt merkelige, men det har vært ei mening bak. Nå har dere nemlig 23 bokstaver. Jeg sier ikke noe mer om dagens bibelvers enn at hvis dere setter sammen disse bokstavene i riktig rekkefølge så får dere deler av det verset vi skal fram til i dag. Verset finnes 2 plasser. Det blir 15 poeng for første riktige vers og 10 poeng for andre riktige vers. For å få det til å gå opp måtte jeg bruke nynorskoversettelsen (Norsk Bibel 1994 (evt Det Norske Bibelselskap 1978/85 for en av de to plassene)), men det er omtrent likt på bokmål så jeg regner med at det bør gå greit.

Lykke til!

  1. A - Abel
  2. G - Gideon
  3. E - Ebed-Melek
  4. L - Laban
  5. N - Nabot
  6. N - Natan
  7. T - Tamar
  8. J - Jeroboam
  9. D - David
  10. U - Urbanus
  11. K - Korah
  12. J - Jared
  13. E - Ehud
  14. A - Abiga'il
  15. A - Asarja/Abed-Nego (evt Abram/Abraham)
  16. S - Saffira
  17. E - Elifas
  18. S - Salome
  19. N - Natanael
  20. S - Sakarja
  21. U - Ussia
  22. H - Hadassa
  23. M - Melkisedek

(håper jeg ikke har bomma på noen bokstaver nå)

Adventsfortelling:

Spent på siste del? Her er DEL 24.

Dagens bibelvers:

"Herren har sverget, og han skal ikke angre det: Du er prest til evig tid etter Melkisedeks vis." Sal 110,4

2 kommentarer:

Anonym sa...

Setningen er "du skal gje han namnet Jesus", og finnes i Luk 1.31 og matt 1.21 (ikke ordrett i min utgave, men samme innhold...).

Anne Gørill sa...

Kan ikke anna einn å si meg eni me Merethe. "Du skal gje han namnet Jesus".
Luk. 1,31 og Matt. 1,21.

Gratulere me seiern Merethe!
Godt jobba!;)