10. desember 2009

Adventsbibelquiz, DEL 10

I går var det nok en gang Anne Gørill som var raskest på tastaturet. Ho hadde imidlertid en liten feil. Var litt usikker på om jeg skulle trekke for den (i ogmed at det tydeligvis var en trykkleif). Endte til slutt opp med 9 poeng. Videre blir det 3 til Finn Eivind. Ingrid får adventskalenderns første 3 kreativitetspoeng for sin beskrivelse av David. Jacob får under tvil 1 ekstrapoeng for de to ekstra bibelhenvisningene (så relevansen, men de var ikke helt retta mot personen David).

Dagens oppgave blir litt mer som ei gåte enn som et bibelspørsål. Men skal fortsatt ha navnet og bibelverset som det står i. Navnet er mest sannsynlig ikke kjent (hvertfall ikke for meg), men det bør være mulig å finne det allikevel.

Dagens spørsmål:

Første del betyr noe som uttrykker at det er typisk for byer. Navnet rimer på navnet på en planet i solsystemet vårt. Vedkommende samarbeida med en av apostlene.

Navn og bibelvers. Lykke til!

Adventsfortelling:

DEL 10.

Dager igjen til fjerde eksamen: 1
Dager igjen til siste eksamen: 7

Dagens bibelvers:

"Etter at han hadde avsatt ham, oppreiste han David til konge for dem. Han gav ham dette vitnesbyrd: Jeg fant David, Isais sønn, en mann etter mitt hjerte. Han skal gjøre all min vilje." Apg 13,22
"Men nå skal ditt kongdømme ikke stå ved makt. Herren har søkt seg ut en mann etter sitt hjerte, og ham har Herren utsett til fyrste over sitt folk. For du har ikke holdt det Herren bød deg." 1.Sam 13,14 

14 kommentarer:

Vegar sa...

Urbanus, Rom 16,9: Hels Urbanus, medarbeidaren vår i Kristi teneste, og min kjære Stakys

Finn Eivind sa...

Urbanus, Romerne 16,9.

Finn Eivind sa...

Det er jo ikke mulig å være først i disse adventskalendrene.

Anne Gørill sa...

Urbanus! Rom. 16,9.

Haha, får et navn!:p

Anne Gørill sa...

No har eg leita å leita ka eg hadde en skrivfeil på.:p
Kor eg skreiv feil i går?

Som fremtidlig lærer vil eg gjerne vite sånne ting.;)

Ingrids sa...

Urbanus - Rom. 16,9.

Anne Gørill du bomma på eitt tallet og tre tallet, slik at det vart Apgj 31,22 i stade for Apgj 13,22!

Eldar Nikolai sa...

Urbanus, Rom. 16,9

Marie sa...

Urbanus, dette navnet er morsomt uansett hvordan man deler det opp :P (barnslig, jeg?)

Rom. 16, 9.

Jacob sa...

Men hvis du deler det opp slik får du jo "urb" i begynnelsen, og det betyr jo ingenting..

Urbanus, Rom 16,9.

Ingrid Aukan sa...

Urbanus i Romerne 16,9.

Finn Eivind sa...

I latin er jo urb stammen i substantivet urbs (by). Tredje deklinasjon: urbs, urbs, urbem, urbis, urbi, urbe. Anus kan forøvrig også bety gammel dame.

Anne Gørill sa...

Aaah..No så eg feiln.;)

Sigrid Marie sa...

Det mangler en nedtelling. Du vet den viktigste i jula... Du vet, den julaften pluss fem, evt nyttårsaften minus to ;)

Kristoffer Stige sa...

Etter å forhåpentligvis ha karra meg til nok poeng på siste obligatoriske eksamen er jeg igjen klar for å dele ut noen poeng til dere:

10p - Vegar
6p - Finn Eivind (bonus for latinkunnskaper og mange 2.plasser)
2p - Anne Gørill
2p - Ingrid S
2p - Eldar Nikolai
2p - Marie
2p - Jacob
2p - Ingrid A