14. desember 2009

Adventsbibelquiz, DEL 14

Desember suser av sted, og det er 10 + 1 dager igjen av konkurransen. Det betyr at det er på tide å sette inn sluttspurten hvis du har tenkt å gå for seiern. Men det er fortsatt mer enn mulig å ta seg inn for de som ikke har svart på ei stund og ligger et stykke bak.

Gårsdagens topplassering gikk til Sigrid Marie. Gratulerer!

Dagens spørsmål:

Skal ha navnet på ei klok kvinne. Ho var først gift med en ond mann. Han døde, og ho blei etter det gift med en som var mer etter Guds hjerte. Vil ha verset der ho bøyer seg ned for sin andre ektemann og (i versa ettepå) ber om at han må spare livet til hennes første ektemann.

Et lite tips er at navnet var med i "paringa" på adventsfesten i BUF på lørdagen. :)

Adventsfortelling:

Klart for DEL 14.

Dagens bibelvers:

"Da ropte Israels barn til Herren, og Herren oppreiste en frelser for dem, benjaminitten Ehud, Geras sønn, en keivhendt mann. Israels barn sendte ham en gang med en gave til Eglon, kongen i Moab." Dom 3,15

6 kommentarer:

Anne Gørill sa...

Eg lure på om d kan være ho Abigajil.

Anne Gørill sa...

1. sam. 25, 23.

åsså snakke ho fra vers 24-31.. åj, d va en lang tale til David om å spare mennen sin Nabal. Åsså tar David ho til hustru i vers 39.

Ingrid Aukan sa...

etter litt krangling med bibel.no sier jeg meg enig med anne gørill og går for abigajil 1. sam 25,23.

Ingrid Aukan sa...

Abigajil. Hennes klokskap nevnes i 1. Sam 25,32.
David sa til Abigajil: «Lovet være Herren, Israels Gud, som har sendt deg i møte med meg i dag. 33 Velsignet være din forstand, og velsignet være du som i dag har hindret meg i å føre blodskyld over meg og ta meg selv til rette.

Jacob sa...

ja.. det var altså jeg som skrev forrige innlegg

Kristoffer Stige sa...

Trur det blir ganske rett fram med poenga i dag:

10p - Anne Gørill
2p - Ingrid A
2p - Jacob