5. november 2010

Se, en sykkel!

For de som er absolutt null interessert i sykkel som noe annet enn et transportmiddel (99% av dere?) må jeg bare beklage at det kommer enda et sykkelrelatert innlegg, men trur det blir det siste i år. Og så kan det forsvares med at det her nesten er kunstnerisk.

Høstprosjekt nummer 2 er fullført (og kommet ganske langt på prosjekt 1, mens "0" står på stedet hvil).

Før:

Kjedelig svart og slitt Biltema-sykkel med dårlig girsystem, en tung og dårlig dempegaffel, og utslitte piggdekk. Total vekt: tung (15kg+)

Etter:


Vakker pussa aluminiumsramme (samme ramma!! => Mye arbeid) med forholdsvis lett og god stiv gaffel og nye gode piggdekk. Total vekt: helt ok (ca. 12,5kg)

Detaljer:


Pil som viser kjøreretninga (viktig å ha hvis man skulle bli usikker).

Ringeklokke, trinnløs giring (morsomt, men veldig uvant) og lykt.


Nye krankarmer (som også er pussa, og som blei skaffa gratis fra søpla til Sykkelsenteret på Ila). Legg også merke til at det bare er ett tannhjul framme, altså har jeg kun bakgir.


Annet essensielt tilleggsutstyr: Refleks, lås og baklykt.


En morsom (og stilig) detalj jeg endte opp med på alle sveiseskjøtene der jeg ikke klarte å pusse ned.

Alt i alt er jeg storfornøyd med resultatet. Var en liten tur ute og prøvde den i dag, og girsystemet fungerte fint. Klarte til og med å komme meg opp Brubakken (fra gamle Bybro og opp mot Festninga) uten at det blei altfor tungt. At en sykkel kan endre seg så mye ved bare litt arbeid (egentlig ganske mye arbeid) og noen få nye deler (jeg har vel bytta ut alt bortsett fra ramma, framfelgen, setepinnen, stemmet og styret) er nesten utrulig. Nå er jeg klar for vintern!

Dagens bibelvers:

"Derfor, om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se, alt er blitt nytt." 2.Kor 5,17

Ingen kommentarer: