2. november 2010

Oppfordring til fysisk aktivitet

Les hele for det viktigste kommer mot slutten. :)

Nesten alle former for fysisk aktivitet er bra.

  • Kroppen har godt av det
  • Tankene har godt av det
  • Du har godt av det
  • Det kan være sosialt
  • Det trenger ikke være sosialt
  • Du kan få brukt naturen

Kunne fortsatt og ramse opp mange, mange grunner. Men trur ingen grunner kan overbevise noen. Fysisk aktivitet må erfares. Teori er bare tull når det gjelder aktivitet. Aktivitet skal være morsomt! Finn din form for aktivitet. Prøv ut ulike aktiviteter. Veksle mellom ulike aktiviteter for å ikke bli lei.

Fysisk aktivitet kan være alt fra å gå seg en høsttur aleine (eller sammen med noen) på en mørk kveld til å springe rundt etter ei rund lærkule og sparke den mellom noen stenger.

Men hvorfor kom det innlegget her? Jeg har hatt veldig mange joggeturer aleine i høst, og det begynner jeg å bli litt lei av (sjølom jeg trenger det for å tømme tankene). Så, mine spørsmål er: 

  • Er det noen som har lyst å bli med å spille squash? For det har jeg ikke gjort siden i februar. Har du ikke spilt squash før så er ikke det noe problem. Det er enkelt å lære, man blir fort flinkere og det kan være kjempemorsomt.
  • Er det noen som veit om en annen form for aktivitet som de syns jeg burde prøve ut. Fyr løs, og spør gjerne om jeg vil bli med. Så skal jeg vurdere om jeg tør.
  • Er det noen som vil ut å gå tur i marka, evt på ski når snøen kommer, så er jeg veldig med. Både på rolige turer og på treningsturer.

Jeg liker å være i bevegelse. Det vil si: Jeg sliter med å ikke være i bevegelse. Det kunne sikkert vært interessant for en psykolog eller noen i den duren til å observere meg når jeg sitter og driver med skolearbeid. 

Men nå trur jeg jeg må slutte før jeg skriver meg helt bort. Men kom deg ut og beveg deg!

Dagens bibelvers:

"For kroppslig øving er nyttig til lite, men gudsfrykt er nyttig til alt. Den har løfte både for dette liv og for det som kommer." 1.Tim 4,8 

5 kommentarer:

Ingrid Aukan sa...

Kveldstur er fantastisk!

Jeg burde prøvd squash. Men jeg er ikke sikker på om jeg tør. Men jeg blir nok med likevel, som et ledd i prøve-ting-jeg-egentlig-er-livredd-for-greia mi.

Hanna Marie sa...

Jeg elsker det bibelverset! Ah, om jeg hadde ei krone for hver gang jeg har brukt det for å slippe unna gym....

Anne Gørill sa...

Du kan jo være me på kick of en gang viss du tør!;)

Gunhild sa...

Bra innlegg Kristoffer, d likt æ! :)
E gjerne med på squash en dag ja, d e GØY.

Kristoffer Stige sa...

Ingrid og Gunhild: Supert. Må få til det. (Mas hvis jeg bruker litt tid til å "invitere"). Og Ingrid; det er ikke farlig. :p
Også mulig for andre å bli med og squashe en eller annen gang.

Hanna Marie: Men det står ikke at kroppslig øving er unyttig. Det er bare lite nyttig i forhold til å lese Guds ord. Og det trur jeg vi kan si om det meste av andre ting vi foretar oss. Bibelen er derimot klar på at vi skal ta vare på oss sjøl, og det innebærer at vi trenger aktivitet.

Anne Gørill: Kunne sikkert vært spennende. Du får spørre en gang, så får vi se hva jeg svarer. ;)