5. november 2010

1. Mosebok

Har lest 1. Mosebok den siste tida og i kveld blei jeg ferdig. Det var den første boka i Bibelen jeg leste da jeg fikk Bibelen min som knapp åtteåring, og den har blitt lest noen ganger etter det også. Men ofte blir det bare ei rask gjennomlesning. Nå tenkte jeg å prøve og lese litt grundigere. Og det står mye godt der. For det første er det mange spennende historier. For det andre beskrives det menneskeliv som på mange måter kan likne mitt. Ikke det at jeg har de samme opplevelsene som Abraham, Isak og Jakob, men jeg kan allikevel kjenne meg igjen i falla deres og hvordan Gud reiste dem opp igjen. Ordet ydmyking har også fått forsterka betydning. Gud kan la oss gå gjennom tunge og vanskelige perioder fordi Han vil vise oss at det er Ham vi skal stole på. Det lærer meg også noe om tålmodighet. Jeg vil gjerne at ting skjer nå, men Gud har et annet tidsperspektiv. For det tredje er det mange fine bilder på Jesus.

Så les 1. Mosebok og tenk over hvordan Gud bruker det som skjer i ditt liv til å trekke deg nærmere Han.

Dagens bibelvers:

"For som himmelen er høyere enn jorden, slik er mine veier høyere enn deres veier, og mine tanker høyere enn deres tanker." Jes 55,9
"Se, jeg er med deg og vil bevare deg hvor du går, og jeg vil føre deg tilbake til dette landet. For jeg vil ikke forlate deg før jeg har gjort det jeg har sagt deg." 1.Mos 28,15 

Ingen kommentarer: