10. november 2010

Osteiskake

Komplimenter er en fin ting. Jeg har fått magne komplimenter for osteiskaka mi (egentlig mamma si) og det liker jeg. Så da er spørsmålet; skal jeg holde den hemmelig for å fortsette å få mange lovord om den, eller skal jeg spre ut det glade budskapet om hvordan den lages? Lett. Kalorier ut til folket!

Ingredienser:

  • 1 pakke Bixit (300g trur jeg)
  • 125 g naturell kremost fra TINE (fungerer sikkert med andre enn TINE, men de kommer i 125 g pakninger)
  • 1 beger kremfløte (av typen 1/3 liter)
  • 3 egg (frittgående eller innestengte; alt etter eget ønske)
  • 2,5dL sukker

Framgangsmåte:

Visp eggehvittene stive. Visp eggeplommer og sukker (ikke så veldig lenge), bland inn kremosten til jevn blanding. Visp fløten til luftig krem, og rør den forsiktig inn i blandinga. Så vender (merk: vender, ikke rører) du inn eggehvittene. Knus kjeksen og strø halvparten i kakeforma (24-26cm; fungerer sikkert med 28cm også, men da ser jeg for meg at den blir litt flat hvis man ikke øker). Tøm over isblandinga. Strø over resten av kjeksen. Sett i frysern.

Dagens bibelvers:

"Og han sa til dem: Gå ut i all verden og forkynn evangeliet for all skapningen!" Mark 16,15

2 kommentarer:

Pocahontas sa...

Hjertlig!!
Og spesielt takknemlig for at du skriver dL og ikke dl!! Herlig!

jon arne sa...

Aldri tenkt over at dl kan være feil.. :)