29. januar 2009

Innføring i Grunnleggende Prinsipper ved Interaksjon med Fysmatere - Forord

Kjenner du en fysmater? Dumt spørsmål sier du? Så klart du kjenner en fysmater! Akkurat nå leser du jo bloggen til en. Og de fleste leserne av den bloggen her kjenner opp til flere (for dere som ikke veit hva en fysmater er: følg med!). Så kanskje jeg skal reformulere meg litt. Hvor godt kjenner du fysmatere? Og har du noen gang blitt stående med en gjeng fysmatere og følt deg litt utafor? Eller kanskje du har prøvd å komme i samtale med en uten at du har fått det skikkelig til. Fysmatere er særdeles interessert i sitt fagområde, og snakker om det i tide og utide (ofte til min egen store fortvilelse; vi trenger hjelp!). Jeg vil derfor gjennom en "artikkelserie" prøve å komme med informasjon om den typiske (og utypiske) fysmater. Jeg vil prøve å si noe om hvordan han tenker, hva han føler, hvordan han oppfører seg og hva han driver med. Jeg vil også ta opp diverse fysiske og matematiske begrep, som du som en fysmatkjenner bør kunne beherske for å klare og holde en god samtale med en person av dette spesielle slaget. Håper jeg kan komme med informasjon og kunnskap som dere kan få bruk for i sosial omgang med fysmatere i hverdagen. 

Jeg kan ikke garantere en veldig regelmessig utlegging av hver enkelt "artikkel". Kilder må leses, eksperimenter utføres og stoffet må bearbeides, forenkles og kvalitetssikres før det blir lagt ut. Men jeg satser på at det vil komme en del nesten hver uke. Så dere får bare vente i spenning!

Jeg kan dessverre ikke dele ut noen studiepoeng for å lese den artikkelserien her, men om noen år kan du si til barnebarna dine at: Jeg var en av de første som leste det som skulle bli perspektivemnet "Fysmat for ikke fysmatere".

Dagens bibelvers:

"For skjønt dere etter tiden burde være lærere, trenger dere igjen at noen lærer dere de første grunnleggende ting i Guds ord. Dere er blitt slike som trenger til melk, ikke fast føde." Hebr 5,12

6 kommentarer:

Bente sa...

ÅÅÅÅÅÅH!! Æ hadd så gæææli tatt det perspektivemnet om 10 år ellerno :D Glede mæ viiilt te artikkelserien din, det her blir konge!! :D :D Jeeej!

Sigrid Marie sa...

Æ glede mæ :D

Pocahontas sa...

Herlig herlig!! Gleder meg stort.

Kristoffer Stige sa...

Nå må dere ikke få for store forventninger. Kan ikke garantere at kvaliteten blir så bra.

Anonym sa...

Har en følelse av at denne "artikkelserien" vil vise forskjellene i menneskers sosiale behov.

Kristoffer Stige sa...

Anonym: Det tviler jeg på. De fleste mennesker har samme sosiale behov (fysmatere inkludert). Alle er bare ikke like flinke til å vise det. Og jeg vil si at fysmatere (og andre "nerde"-studier) har fått et ufortjent dårlig rykte. Men det kan nok hende at jeg kommer til å bruke noen av de eksisterende fordommene, men da med en litt ironisk vinkling.