13. januar 2009

Statistikk - et religiøst fag?

I dag hadde jeg mi første statistikkforelesning. Foreleseren kunne skryte av at han var best i verden på noe. Og det kunne visst de fleste andre også sa han. "For veit du størrelsen på fisken er det bare å finne en liten nok dam som den kan plaske i." Du må altså bare finne et veldig snevert området der ingen i verden er bedre enn deg og så er du best. Egentlig ikke så dumt sagt, men hvem vil være best i verden?

Men det var det han starta forelesninga med som beit seg fast. Uten videre introduksjon sa han: "The true purpose of theology is to ascertain the nature of God." Her begynte jeg å lure på om jeg hadde havna i riktig auditorium, men han fortsatte: "It is by the art of statistics that the laws in the social sphere can be ascertained and codified, and thereby certain aspects of the nature of God revealed. Thus, the study of statistics is a religious service." (sitat Florence Nightingale). Ifølge foreleseren var visstnok statistikk derfor det nærmeste du kom religionsundervisning som sivilingeniør. Jeg ville vel ikke sagt det sånn. Men jeg har oppdaga at jo mer jeg har lært av matte og fysikk, jo mer ser jeg hvor fantastisk alt det Gud har skapt er. Det finnes en utrulig balanse og noen fantastiske sammenhenger som bare ikke kan være tilfeldige. Så jeg vil heller si at verden med alt det fantastiske den inneholder vitner om at Gud er verdens skaper og vår Herre!

Dagens bibelvers:

"Himlene forteller Guds ære, hvelvingen forkynner hans henders verk." Sal 19,2

Ingen kommentarer: