21. januar 2009

"Spagettikylling" i blomkålsaus

Det blei litt mindre lesing enn planlagt i dag. Konsentrasjonen svikta nemlig ganske tidlig. Men det førte til at jeg fikk laga enn spennende middag isteden. Planen var å steike litt kylling og koke noen poteter. Det blei noe ganske annet. Etter litt "vill" eksprimentering havna jeg på kylling, spagetti, blomkål og brokkoli stekt i form med blomkålsuppe som saus, og ost oppå. Det blei kjempegodt. 

Her er ei litt mer detaljert oppskrift (til 2 relativt store middager). Flere av punkta kan gjøres samtidig så det trenger ikke ta mer enn en halvtime pluss steiketid hvis man er litt effektiv.

  • steik så mye kylling som du vil ha og del opp i småbiter
  • kok spagetti (omtrent 100 g)
  • kok brokkoli (så mye du vil ha)
  • kok opp blomkål (så mye du vil ha) i ca. 0,7-0,8 liter vann (kanskje litt mindre, avhengig av hvor tjukk sausen skal bli)
  • ha 4 ss mjøl opp i 3 dL melk og rist til det er godt blanda (f. eks i ei drikkeflaske)
  • ha mjøljamninga opp i blomkålvannet og kok opp
  • ha oppi litt salt og 1-2 buljongterninger, og la det koke litt
  • bland alt sammen i ei ildfast form
  • ha på ost
  • steik midt i ovnen på (+-) 220 grader til osten er smelta
  • Spis!

Sausen (blomkålsuppa) blir antakeligvis enda bedre hvis man bruker litt fløte i tillegg til melka. Uansett blei det en fantastisk middag. Anbefales på det varmeste.

Dagens bibelvers:

"Arbeid ikke for den mat som forgår, men for den mat som varer ved til evig liv, den som Menneskesønnen skal gi dere. For på ham har Faderen, Gud, satt sitt segl." Joh 6,27

8 kommentarer:

Pocahontas sa...

Nam.

Bente sa...

hørtes kjempegodt ut!

Vegar sa...

Blei litt svolten her... Personlig syns eg brokkolien blir litt vassen når den blir kokt, så eg pleier å hive den i steikeovnen med ein liten smørklatt og litt salt på toppen.

Pocahontas sa...

Jeg oppfordrer både Vegar og Kristoffer til å invitere meg og Bente på middag!

Vegar sa...

Mandag kl 16?

Kristoffer Stige sa...

Hehe.
Skal vurderes det, men da trenger jeg ei påminning. Er ikke så flink til å drive med sånne middagsinvitasjoner (flere som vil?). :D

Sigrid Marie sa...

Hm... Tja, du har fått en del middager av meg da... Betale tilbake? :P

Ben sa...

Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det