3. desember 2012

Adventsbibelquiz 2012, DEL 3

Gårsdagens riktige svar var Sara. Jeg spurte etter to bibelvers. Det første kunne være 1.Mos 18,12-13 (både 12 og 13 blir godtatt). Der får vi Sara sin reaksjon på at ho skal bli mor i sin høye alder. Det andre verset er fra troskapittelet i Hebreerbrevet, Heb 11,11, der Sara blir satt fram som eksempel siden ho trodde på Guds løfte. Ikke alle hadde med begge versa og poengfordelinga blir deretter. Men gratulerer til Henriette som var først ute i går!

I dag trur jeg dere får ei lett oppgave, men jeg regner med at det kanskje blir litt mer å tygge på i morra. Lykke til!

Dagens oppgave:
I moderne språkbruk ville vi kanskje ha kalt han for en lovsangsleder. Flere av salmene står under navnet hans. Verset vi skal fram til er første vers i den salmen som ikke passer helt inn i rekka. :)

Dagens bibelvers:
"Derfor lo Sara ved seg selv og sa: Skulle jeg, når jeg er blitt gammel, føle lyst - og min herre er også gammel! Da sa Herren til Abraham: Hvorfor ler Sara og sier: Skal jeg virkelig føde barn når jeg er blitt så gammel?" 1.Mos 18,12-13
"Ved tro fikk også Sara kraft til å bli mor for en ætt, og det til tross for sin høye alder. For hun aktet ham trofast som hadde gitt løftet." Hebr 11,11

13 kommentarer:

Anonym sa...

Asas.
Salme 74,1

Victoria

Erlend sa...

Asaf, Sak 50,1
Kommer midt mellom mange salmer til korlederen, og av David eller Korah-sangerene.

Ingrids sa...

Salme 22,1 : "Til korleiaren. Etter «Morgonròdens hind». Ein salme av David."

Henriette sa...

Mitt forslag er David og salme 23.

Henriette sa...

Og første verset i salmen er så klart vers 1 :-p

1 En Davids-salme.
Herren er min hyrde,
jeg mangler ingen ting.

Marit sa...

Salme 50.1
Gud over guder taler,
Herren roper til jorden
der sol går opp og der sol går ned.

Og lovsangslederen er Asaf. Rekka går fra salme 73-83.

Fam Sæther sa...

Salme 50 en salme av Asaf.
v.1
        
          Gud over guder taler,
           Herren roper til jorden
          der sol går opp og der sol går ned.
          

Mathias sa...

Det må være Asaf. Han har skrevet salme 73-83 som må bli rekka :) Da er verset Sal 50,1

Camilla sa...

Synes ikke denne var så lett, men satser på at det er Asaf du tenker på! Det verset vi skal fram til da, er i såfall Salme 50,1, siden alle de andre salmene han har skrevet står sammen.

John Alfred sa...

Asaf, Sal 50:1

Kristoffer Stige sa...

Riktig svar var altså Asaf og Sal 50,1.

9p - Erlend (4+5)
7p - Marit (3+4)
5p - Victoria (5+0)
5p - Fam. Sæther (2+3)
3p - Mathias (1+2)
2p - Camilla (1+1)
2p - John Alfred (1+1)
2p - Ingrid (bonuspoeng siden det var en salme til "korleiaren)

Ingrids sa...

Yey! :D

Kristoffer Stige sa...

:)