1. desember 2012

Adventsbibelquiz 2012, DEL 1

Nok en gang er vi igang med adventstida, og nok en gang er det tid for adventsbibelquiz (JIPPI). For dere som ikke er kjent med konseptet og for dere som helt har glemt det siden jeg brått la ned bloggen 12.desember i fjor, følger en kjapp regelgjennomgang under.

Hver dag blir det lagt ut et spørsmål som kan knyttes til en bibelsk person og et bestemt bibelvers. Det blir gitt 5 poeng til første person med riktig navn, og 5 poeng til første med riktig bibelvers. I adventstida vil jeg innføre kommentarmoderering sånn at ingen kommentarer kommer ut før jeg har godkjent dem (typisk neste dag). Det vil si at ingen kan snike seg med på svar som andre har gitt. Det vil derfor gis 4, 3 og 2 poeng for hvert riktige delsvar for person 2, 3 og 4 med riktig svar. Etter det belønnes hvert riktige delsvar med ett poeng. Det gjør at det kanskje blir litt lite bonus for nummer en, men den er innført for å lure flere til å lese Ordet sjøl (og det ønsker vi jo)! Hvis noen kommer med et svar som juryen ikke har tenkt på, men svaret er godt begrunna med bibelvers vil det kunne gis opptil 5 bonuspoeng. Kreativitets og smiskepoeng gis alt etter hvor godt forsøket er og mitt dagshumør. Lykke til!

De som ikke liker quizer kan istedet få lese den nå 4 år gamle fortellinga: Juleevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel. Her er DEL 1. (ikke lov å lese del 2 før i morra (og ja jeg kan se om noen åpner sida :P)).

Dagens oppgave:
Starter med ei grei oppgvarmingsoppgave i år. Og hva passer bedre enn at personen oppgava skal fram til blir nevnt i sammenheng med ei stor høytid? Han har ei høy stilling, men allikevel står far til kona før han i "køa". Vil ha navn pluss det bibelverset som får med omtrent alle de opplysningene her (ikke høytida). :)

Dagens bibelvers:
"Men da Johannes var i ferd med å fullføre sitt løp, sa han: Den som dere holder meg for å være, er jeg ikke. Men se, han kommer etter meg. Og jeg er ikke engang verdig til å løse skoene av føttene hans!" Apg 13,25  


6 kommentarer:

Erlend sa...

Kaifas, joh 18,13

Sæthers sa...

Joh. 18, 13
Kaifas er mannen. Annas er svigerfaren til Kaifas, og Jesus vart først ført til Annas, senere til Kaifas.

Victoria sa...

Jakob. Laban er svigerfaren.

Victoria sa...

Unnskyld! Tenkte feil, svaret er Kaifas, svigerfaren heter Annas. Johannes 18,13.

Marit sa...

Er det snakk om kong David som får Sauls datter Mikal som kone, mens Saul fortsatt var konge, og David var salvet til konge, men enda ikke konge? Fant ikke ett vers, men fortellingen står i 1. Samuelsbok kapittel 18.

Kristoffer Stige sa...

10p - Erlend
8p - Åshild (eller er det hele familien som har deltatt :P)
6p - Victoria