16. desember 2012

Adventsbibelquiz 2012, DEL 16

No tenner vi det første lys,
åleine må det stå.
Vi ventar på det vesle barn
i krubba lagt på strå.

No tenner vi det andre lys,
dei står der stilt og skin.
Vi ventar på at Gud, vår Far,
vil sende Sonen sin

No tenner vi det tredje lys,
det er eit heilagt tal.
Vi ventar på at Kongen vår
skal fødast i ein stall.


Riktig svar i går var Demas som forlot Paulus (sannsynlivis under fangenskapet i Roma) fordi han fikk kjærlighet til den nåværende verden, 2.Tim 4,10.

Dagens oppgave:
Det naturlige reaksjonen var frykt, men hadde det ikke vært for at dagens mann viste tillit og omsorg og ga en presentasjon hadde kristendommens begynnelse mista en betydelig skikkelse.

Dagens bibelvers:
"For Demas forlot meg, fordi han fikk kjærlighet til den nåværende verden, og reiste til Tessalonika. Kreskens har dratt til Galatia, Titus til Dalmatia." 2.Tim 4,10

7 kommentarer:

Erlend sa...

Barnabas, Apg 9, 27

Anonym sa...

Ananias
Apg 9.17, hvor han viser alle de kvalitetene du nevnte.


Her kan også flere passe inn:

Josef fikk en beskjed fra en engel og viste tillit og omsorg da han tok imot Maria. Han tok Maria hjem til seg. Og han presentertr det valget slik at alle så det.
Mat 1.19-25

Og peter var frimodig første pinsedag og holdt en presentasjon etter at ånden falt over han.
Apg 2.14

Victoria

Fam. Sæther sa...

Ananias
Apg. 9,17

Mathias sa...

Paulus? Apg 21,39 Da sa Paulus: Jeg er jøde, fra Tarsus, borger av en ikke ukjent by i Kilikia. Men jeg ber deg: Gi meg lov til å tale til folket!
Eventuelt Apg 22,3

John Alfred sa...

Det første jeg tenkte på var Stefanus Apg 7:60
Men det er ganske enda mer riktig med Ananias som tar imot Saulus da han kom til Damaskus, Apg 8:17

Marit sa...

Barnabas, Apg 9.27

Kristoffer Stige sa...

Jeg trur jeg behandler svara som likeverdige, og gir poeng deretter. :)

10p - Erlend
8p - Victoria
6p - Fam Sæther
4p - John Alfred
2p - Marit