30. mars 2009

Molekyldans og avstandsdiskusjoner

I dag satte jeg meg ned meg ei øving som gikk ut på å bruke et dataprogram til å modellere et eten-molekyl og undersøke det. Fram til da hadde dagen vært ganske produktiv, men da jeg holdt på med det her spora jeg litt av. Jeg fant nemlig en morsom funskjon som animerte vibrasjonsbevegelsene til molekylet, og det så nesten ut som en liten dans. Så her kommer molekyldansen til eten. Jeg har tatt med alle mulige vibrasjonsfrekvenser sjølom de fleste er lite sannsynlig i en naturlig tilstand.

Og hvem påstår at fysikk (i det tilfellet her kvantemekanikk og kjemisk fysikk) ikke er estetisk?

Og til Ingrid og Ingrid (altså Solem og Aukan): Jeg tenkte jeg skulle få litt klarhet i den lille "Hvilken vei er kortest?"-diskusjonen vår på søndag (i går). Så nå har jeg både jogga og sykla en runde for å måle distansen. Opp Blomsterbyen og ned Kong Øysteins veg blir ca. 3,18 km med total stigning på 62m. Strindvegen-alternativet er litt kortere med ca. 3,05 km og total stigning på 73m. Jeg har målt fra utgangsdøra mi, og da ligger sluttpunktet 13 m høyere enn startpunktet. Høydeforskjellene er ikke helt til å stole på pga litt skiftende værforhold underveis (målte med et enkelt sykkelcomputerbarometer). Så Strindveg-alternativet er 150 meter kortere, men byr på 11 meter mer rett opp. Men der er også stigninga tatt i slakere bakker. Så da skulle det være klarlagt. :D

Og til Jacob: Jeg fikk dessverre ikke tid til å sjekke "Hvilken vei er kortest?"-diskusjonen vår, men satser på å få gjort det en annen gang.

Dagens bibelvers:

"De skal prise hans navn med dans, lovsynge ham til pauke og sitar." Sal 149,3

7 kommentarer:

Bente sa...

Herlig!!

Ingrids sa...

takk kristoffer for at du fann det ut! i valgt rett veg då i alle fall, men rota litt med vegane opp strindvegen so i veit ikkje kor rask den vegen vart for meg likvel :)

Kristoffer Stige sa...

Bare hyggelig Ingrid. :)
Skjønner godt at du rota litt med vegene der. Gikk meg "vill" der en gang første året i Trondheim.

Ingrid Aukan sa...

den strekninga har jeg også rota meg bort på. men, så bra at du fant det ut. :D

Erlend sa...

Fantastisk! Naa blei jeg straks mer motivert til kvanten etter paaske! :D

Hilsen fra Japan

Jacob sa...

haha, konge! du kunne ikke bare tatt et kart?

Kristoffer Stige sa...

Erlend: Det var morsomt å leke med programmet ja, så det er bare å glede seg. Men jeg veit ikke hvor eksamensrelevant det jeg gjorde var da.

Jacob: Kart er ikke nøyaktig nok. Og så er det jo viktig å legge ned litt innsats og få et godt resultat når man skal finne ut noe for noen! :D