25. november 2009

Fag på godt og vondt

Årets store høydepunkt (som mattelærern min på videregående kalte det), nemlig eksamnene, nærmer seg med litt for raske skritt. Etter eksamen kommer en lang og etterlengta juleferie, og etter juleferien kommer ett nytt år og ett nytt semester. Det nye semesteret bringer med seg mye, blant annet fagvalg. Til våren har jeg ett valgfag, der jeg skal velge ett av fire. Etter lang betenkningstid har jeg finni ut at jeg tar to og ikke tre av de faga (noen som ser en logisk brist her en plass?). Men det var ikke det det innlegget her skulle handle om (det må vel heller kunne kalles ei avsporende innledning). Etter ei rask gjennomlesing av NTNUs fagtilbud kommer det nå nemlig ei liste over fag som jeg sannsynligvis ikke kommer til å ta:

  • Aktive fiskemetoder
  • Betongkonstruksjoner 3 
  • Biobanking (banking av biologisk materiale eller å sette biologiske ting i bank?)
  • Boreslam
  • Boring i fjell (sikkert greit for tannleger)
  • Dammer og inntak i sedimentførende elver, videregående kurs
  • Danseanalyse (så lenge jeg slipper å bli analysert)
  • Dislokasjonsteori anvendt på termomekanisk bearbeiding av metaller (og det vil si?)
  • Drift og vedlikehold av veger (trur for få har studert det her i Norge)
  • Dyreforsøkslære for stipendiater og forskere
  • En integrert jordbasert metode for studium av havklima
  • Etnomusikologi (etno... hva for noe?)
  • Fiksjon (ikke fakta i det faget her altså?)
  • Folkedansmetodikk IV (skikkelig viderekomment)
  • Folkemord, menneskeretter og historie (håper evt praksis ikke legges på første del)
  • Fororganismer for marin yngelproduksjon
  • Fra Leonardo til Internett
  • Funksjonalintegral metoder i kondenserte fasers fysikk (det her vil jeg faktisk ta, men kommer aldri til å få tid)
  • Gasseksplosjoner og -detonasjoner (jeg vil prøve!)
  • Hjernemetabolisme studert med 13C kjerne magnet resonans spektroskopi og andre metoder (NTNUs lengste og mest forklarende fagtittel?)
  • Bassenganalyse
  • Havkonstruksjoner (hvordan lage hav)
  • Innovasjon - Alt er mulig (for mennesker er det umulig, men for Gud er alt mulig)
  • Konvensjonell tunneldrift (hvordan drives vanligvis tuneller?)
  • Kvinne- og kjønnsstudier (hadde kanskje ikke vært så dumt og tatt)
  • Overvannshåndtering (altså håndtering av det meste)
  • Makt, musikk og ritualer: kunstens rolle i politisk kommunikasjon 800-1500?
  • Kjønn: Perspektiver på kjønn II
  • Papirfysikk og papirkjemi (hvordan lage papirfly?)
  • Planlegging av belysningsanlegg
  • Prøving av høyspenningsisolasjon (jeg vil ikke være forsøkskanin)
  • Risikoanalyse
  • Salting av Fisk (tidenes perspektivemne?)
  • Sedimentproduksjon og -transport i skråninger og vassdrag
  • Segmentering og artikulatorisk tolkning av språksignaler (hvordan artikulers det her)
  • Selvvalgt pensum (sove, spise, gjør hva du vil!)
  • Slambehandling (bør sikkert tas sammen med boreslam)
  • Språk: Hva, hvorfor, hvordan? (ja, hvorfor har vi egentlig språk)
  • Sub-symbolske AI-metoder
  • Teori (greit nok at jeg er teoretiker, men et eget fag om teori?)
  • Virtuell bygning, rom eller arena (hvordan lage virtuelle rom)
  • Økt oljeutvinning (viktig fag i disse miljøtider)
  • Å samle data fra sårbare informanter - kvalitative tilnærminger II (nødvendig hvis du skal jobbe for CIA, PST eller liknende)

Har dessverre ikke orka å lage linker til alle, men dere finner dem og mange andre godbiter her.

Og så noe som jeg har helt glømt (eller fortrengt) i de siste innlegga:

Dager igjen til første eksamen: 6 (litt for kort tid igjen) 
Dager igjen til siste eksamen: 22

Dagens bibelvers:

"Men Jesus så på dem og sa til dem: For mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig." Matt 19,26

2 kommentarer:

Sigrid Marie sa...

Nå har jeg tenkt, helt siden du la ut innlegget. MEN I ALLE DAGER DA? Selvvalgt pensum? Hva i alle dager er poenget med det faget? Seriøst! Også på NTNU der man kan studere ca alt mellom himmel og jord! (Bortsett fra juss da...)

Kristoffer Stige sa...

Nei, si det. Jeg har ikke peiling. Man kan ta det innafor blant annet pedagogikk, psykologi, arkeologi og religionsvitenskap. Så helt selvvalgt er det jo ikke.