17. november 2009

En klar dag

Ordet klar er et fascinerende ord på deler av nordvestlandet. Det brukes nemlig om litt av hvert, der hvertfall ei betydning er ganske så uforståelig for mange andre. I dag har jeg vært innom ganske mange bruksområder for ordet.

Dagen starta altfor tidlig. Det er fortstatt noen forelsere som har veldig lyst å forelese ei uke til, så sjøl om jeg var klar for å ligge ei stund til i senga så måtte jeg klare å stå opp. Vel nede på skolen klarte jeg å komme meg brukbart gjennom de to første timene. Så var det to "fritimer". Den første befant jeg meg på en av de mange lesesalene i Realfagsbygget. Men det fungerte dårlig. Tankene fløy hit og dit (kanskje mest dit), så etter en time var jeg så klar (altså sliten) i hodet at jeg måtte ut å få meg litt luft. Så jeg endte opp med å sette meg i ei grasskråning, nyte stillheten, se på den skinnende klare sola og lese litt. Jeg var kanskje ikke veldig effektiv, men det der må ha vært NTNU sin beste leseplass. Hodet klarna hvertfall veldig.

Så var det klart for nok ei forelesning. Jeg var på den første timen før jeg sprang for å få med meg årets Onsager-forelesning (forelesning av en person som har fått en pris til minne om en av Norges mest kjente fysikere/kjemikere Lars Onsager). Interessant, men noen hakk over mitt nivå.

Etter det var det klart for presentasjon av prosjekt i Måleteknikk. Der hadde vi laga en lydforsterkerkrets med diverse fancy utstyr. Deler av utsyret klikka så klart rett før vi skulle presentere, men det gikk relativt bra trur jeg. Hadde ikke lagt lista veldig høyt siden det bare er et bestått/ikke bestått fag.

Så var det bare å gå hjem etter en lang skoledag. Var igjen blitt klar (altså sliten) i hodet, så jeg tenkte at en joggetur kunne være greit for å lufte tankene litt. Den turen blei noe lenger enn planlagt. Ser vi bort fra et lite og hyggelig stopp underveis så jogga jeg sammenhengende i 2 timer og 20 minutt. Det blei 25 km. Godt fornøyd med å ha passert 20 km for første gang, men det er helt klart ikke noe som vil bli gjentatt så veldig ofte. Etter turen var jeg klar (altså sliten) i beina og klar (som i ikke sliten) i hodet. Så målet med turen blei oppnådd.

Men nå er jeg veldig klar for senga.

Dagens bibelvers:

"For jeg var sulten, og dere gav meg mat. Jeg var tørst, og dere gav meg å drikke. Jeg var fremmed, og dere tok imot meg." Matt 25,35

Ingen kommentarer: