30. september 2009

Ei historie fra en ikke-fjesbokers liv

En gang før jul i fjor fikk jeg ei melding om at det skulle være klassereunion for klassen min på barneskolen. All informasjon var å finne på facebook stod det. I og med at jeg ikke hadde noen profil måtte jeg nesten opprette en for å finne informasjonen. Etter at det var gjort fulgte jeg alle punkt for å slette kontoen. Etter å ha sletta prøvde jeg å gå inn på den, og det stod at den ikke kjente igjen epost-adressa mi. Alt var som det skulle, trudde jeg.

Etter ei stund begynte det imidlertid å komme eposter med folk som hadde lagt meg til som venner. Merkelig tenkte jeg, og prøvde å gå inn på profilen min. Men epost-adressa som facebook sendte eposter til meg på kjente ikke facebook igjen. Enda merkeligere tenkte jeg, men brydde meg ikke noe mer med det.

De siste par ukene har det imidlertid dukka opp minst ett par eposter om at noen har lagt meg til som venner hver dag (noen har tydeligvis dumpa over den ikke-fungerende profilen). Det er jo litt dumt tenkte jeg. Tenk om de blir skuffa over at jeg ikke aksepterer dem. Så jeg begynte å sende ut eposter om at jeg ikke kom meg inn på profilen, men at jeg aksepterte dem som venner utafor fjesboka. Men de fleste har jeg ikke epost adressa til (typisk de jeg gikk på barneskolen med). Så jeg sendte en mail til facebook der jeg la fram problemet. Så sendte facebook svar tilbake og sa at de behandla spørsmålet, men trengte mer informasjon. Så sendte jeg en epost, facebook svarte osv. Etter at det har gått en 5-6 eposter hver veg får jeg endelig beskjed om at de har ordna opp i feilen, og at profilen min fungerer igjen. Så jeg går inn og ser en hel haug med venneinvitasjoner.

Men hva skal jeg gjøre. Skal jeg akseptere dem, og gå mot alle mine prinsipper mot facebook ved å begynne og bruke facebook? Skal jeg akseptere dem og så ikke bry meg mer om facebook? Eller skal jeg prøve å slette kontoen igjen og skuffe alle som vil ha meg som venn, og risikere at profilen min blir låst igjen? Veldig vanskelig. Åpner derfor ei rådgivende avstemning i høyremargen. Kom gjerne med innspill i kommentarfeltet også.

Dagens bibelvers:

"Da sa Herren til Moses: Hver den som har syndet mot meg, ham vil jeg stryke ut av min bok." 2. Mos 32,33 

5 kommentarer:

Ellen Smenes sa...

bli passiv fjesboker du! Kan jo komme noe positivt ut av det. Så hadde det jo vært kos'li da!

Marie sa...

Det virker som du bare kan bli passiv med en gang. Du var tross alt ikke så motstander av Facebook at du droppa å melde deg inn for å sjekke info. Du kunne jo ha spurt om infoen fra personen du fikk melding fra..?

Kristoffer Stige sa...

Marie: Det var fordi jeg trudde det skulle være lettere å slette profilen med en gang enn å få noen til å sende meg ei lang, lang melding med all infoen. Men så enkelt skulle det visst ikke være. :)

Kristine sa...

Jeg kom meg ut etter to måneder, og har slett ingen dårlig samvittighet for alle de "vennene" som hadde lagt meg til der:) De jeg har kontakt med har jeg kontakt med om jeg er med på facebook eller ikke..så jeg synes du skal bare drite i det:)!!!(hvis det er det du vil da...)


Hilsen Kristine:)

Marie sa...

Nei, ingenting skal visst være enkelt... Lykke til med valget :)