19. mai 2009

Høyhastighetstog og spankuleringstog

Jeg veit at jeg ikke er først ute med å blogge om den nye rappporten om høyhastighetstog, men jeg gjør det likevel. For etter en rask tur innom sida til Norsk Bane AS fant jeg ut at det på strekninga mellom Ålesund og Oslo ville bli stopp på Vestnes. Nå er jo ikke de planene her akkurat noe som vil bli satt igang med det første (om de noen gang blir satt igang), men tenk så morsomt med høyhastighetstog til Vestnes!

Så over til en annen form for tog. 17. mai er en dag man ofte går ganske mye, og da gjerne i tog. Men det er ikke uvesentlig hvordan man går. Skal man marsjere, spasere eller spankulere? Og hva vil det i hele tatt si å spankulere? Det kommer an på hvor du er fra. I noen deler av landet betyr det nemlig å gå stivt, stramt og stolt, mens det andre plasser heller vil si å gå slentrete. Det kan altså ha helt forskjellige betydninger. Men stammen til ordet kommer fra å spanke, som slekter til å spenne som betyr å strekke ut. Det som uansett er sikkert er at 17. mai tog ikke er høyhastighetstog.

Men når vi først er inne på all gåinga. Hvorfor skal finsko være så ekle å gå i? Jeg syns det var ille nok med mine sko (som egentlig er ganske gode), men så har jeg hørt at bunadssko skal være enda verre. Det må da gå an å lage sko som er både fine og behagelige.

Dager igjen til andre eksamen: 9
Dager igjen til siste eksamen: 18

Dagens bibelvers:

"Både vogner og hestfolk drog opp med ham, så det var et meget stort tog." 1. Mos 50,9

1 kommentar:

Marie sa...

Jeg gikk med noen sko jeg trodde var gode å gå i. Ved nærmere ettersyn vises det at mine antakelser ikke stemte... Men til vanlig (17. mai-vanlig) er skoene mine bra, bunadskoene mine er ganske gode til mine føtter.

Det straffer seg på noen vis å være litt forfengelig i blant...