21. april 2011

Påskeevangeliet sett fra dyra sin synsvinkel, DEL 6

Mus var vant til bråk og ståk, men dette overgikk det meste. En hel flokk med menn hadde samla seg i rommet, så det var bare å finne tilbake til hullet i veggen. Men også der var det umulig å unngå å høre hva som ble sagt ute i rommet. Det var en mann som var den som tok ordet mest. Han snakka om det at man skulle tjene sin neste. Så vaska han føttene til de andre. Mus skjønte nok til at det egentlig var under mannens verdighet.
Måltidet fortsatte og mus lot ofte blikket streife mot maten. Kanskje det ville bli en mulighet for å snappe til seg en bit. Plutselig skjedde det noe ved bordet: "En av dere skal forråde meg," sa fotvaskeren. De andre ble urolige. "Det er vel ikke meg?" spurte en av dem. "Du sa det," svarte mannen.
Seinere på kvelden tok mannen brødet og vinen og delte ut. "Gjør dette til minne om meg," sa han. Merkelige saker tenkte Mus. Hvem ville bli sammenlikna med brød og vin? Her skjedde det ting som var langt utafor hans rekkevidde. Men før måltidet var over skjedde det mer. Det var snakk om at mannen skulle bli borte, og at alle de andre skulle flykte fra ham. "Aldri om jeg skal fornekte deg, Herre." ropte en av dem. "Før hanen galer, skal du fornekte meg tre ganger." var svaret. Stemninga var nedtrykt da de noe seinere sang noen sanger og avslutta måltidet. "Tida er inne," sa mannen. Han reiste seg, og de andre fulgte ham ut døra.
Tanken på mat var borte hos Mus. Her var det mer spennende saker på ferde.

Fortsettelse følger...

Dagens bibelvers:
"Da det var blitt kveld, satte han seg til bords med de tolv. Mens de spiste, sa han: Sannelig sier jeg dere: En av dere skal forråde meg. De ble da dypt bedrøvet, og den ene etter den andre begynte å si til ham: Det er vel ikke meg, Herre? Men han svarte og sa: Den som dyppet hånden i fatet sammen med meg, han skal forråde meg. Menneskesønnen går bort, som det er skrevet om ham. Men ve det menneske som forråder Menneskesønnen. Det hadde vært godt for det mennesket om han aldri var født. Men Judas, han som forrådte ham, tok til orde og sa: Det er vel ikke meg, rabbi? Han sier til ham: Du sa det. Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, velsignet og brøt det, gav disiplene og sa: Ta, et! Dette er mitt legeme. Og han tok en kalk, takket, gav dem og sa: Drikk av den alle. For dette er mitt blod, den nye pakts blod, som utgytes for mange til syndenes forlatelse. Men jeg sier dere: Fra nå av skal jeg ikke drikke av denne vintreets frukt, før den dag jeg drikker den ny med dere i min Fars rike. Og da de hadde sunget lovsangen, gikk de ut til Oljeberget. Da sier Jesus til dem: I denne natt kommer dere alle til å ta anstøt av meg, for det står skrevet: Jeg vil slå hyrden, og hjordens får skal bli spredt. Men etter at jeg er oppstått, skal jeg gå i forveien for dere til Galilea. Men Peter svarte og sa til ham: Om så alle tar anstøt av deg, skal jeg aldri ta anstøt! Jesus sa til ham: Sannelig sier jeg deg: I denne natt, før hanen galer, skal du fornekte meg tre ganger. Peter sier til ham: Om jeg så måtte dø med deg, skal jeg så visst ikke fornekte deg! På samme måte talte alle disiplene."  Matt 26,20-35

Ingen kommentarer: