7. desember 2010

Adventsbibelquiz 2010, DEL 7

Hvorfor må man sitte helt til kl. 10 på eksamen? I dag var det totalt unødvendig. Kladden var unnagjort på 8 minutt. Så så jeg gjennom kladden de neste 40 minutta, mens de siste 10 blei brukt til innføring. Men hadde jeg fått gå halv ti så hadde jeg jo hatt en hel halvtime ekstra til å lese på eksamen til i morra. Ja, ja, hvis jeg ikke har kryssa veldig feil så er jeg hvertfall nå ferdig ikke-medisiner. Faget var egentlig interessant, og så kan det kombineres med middagslaging. På søndag dreiv jeg nemlig med grovdisseksjon av lammelår. Så da fikk jeg studert både femur, tibia, fibula, pelvis, patella, menisk og korsbånd.

Dagens spørsmål:

Som far så sønn er et vanlig uttrykk, og det finner vi mange eksempler på i Bibelen. Så skjedde også med de store patriarkene. I dette tilfellet skjer det et brudd på bud 8, og det fører nesten til brudd på et bud som kommer litt tidligere i rekka. Far gjør det to ganger og sønnen følger opp med samme synda. Det litt spesielle er at når sønnen gjør denne feilen går det utover en mann som har samme navn som den som det gikk utover andre gang faren gjorde det (sannsynligvis er det nært slektsforhold mellom disse to). Det er navnet på personen(e) det går utover vi skal fram til. Vil fram til første verset han blir nevnt. I det verset kommer også lovbruddet tydelig fram.

Håper det her blei noenlunde klart, for det var ikke lett å formulere det på en enkel måte uten å avsløre for mye.

Dagens bibelvers:

"Så kom to kjeltringer og satte seg midt imot ham, og de vitnet mot Nabot så folket hørte det, og sa: Nabot har bannet Gud og kongen! Og de førte ham utenfor byen og steinet ham i hjel." 1.Kong 21,13

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skal fram til Abimelek, og verset er 1. mos 20.2.

De som begår syndene er Abraham og Isak, og det de gjør er å si at konene sine er søstrene sine, for å beskytte seg selv.

Christians tanker sa...

Involverte: Abraham, Isak
Løyet til: Abimelek
Skriftsted: 1. Mos. 20,2

Ellen sa...

1 mos 20,2

Abimelek.

Abraham løy om at kona si var søstra si (x2). Isak løy også om at kona var søstra si.

Ellen sa...

fikk forresten litt c++ -eksamen flashback av oppgaven. "Hva er det egentlig han lurer på nå?"

:)

Ingrid Aukan sa...

De som løy er Abraham og sønnen Jakob. Personen det gikk ut over heter Abimelek. Han er nevnt første gang i 1. Mos 20, 2 og utover.

Hallgrim sa...

Veit ikkje om eg forsto kva du meinte.

Det kan vere Jakob av di Esau sei: «Med rette har han fått namnet Jakob; for no har han lurt meg to gonger. Fyrst tok han odelen min, og no har han teke velsigninga med.» Så sa han: «Har du ikkje ei velsigning til meg òg? i 1. Mos 27,36.
Og sønene til Jakob stjal jo av Josef. Både medviten og umedviten

Marit sa...

1. Mosebok 20.2 Abimelek

Kristoffer Stige sa...

10p - Merethe
8p - Christian
6p - Ellen
4p - Ingrid
2p - Marit