2. desember 2010

Adventsbibelquiz 2010, DEL 2

Var vel kanskje en litt vanskelig start, men så har jeg vært litt raus med poenga også. Riktig svar var landshøvdingen Feliks og Apg 24,22. Tanken med oppgava var at keiserlig skulle lede til Cesarea (eller hvordan det nå skrives), og da kunne både Feliks og Kornelius være mulige svar. Står imidlertid ingenting om at Kornelius var gift med ei jødisk kvinne, så da var eneste riktige svar Feliks (men jeg har som sagt vært litt raus med poenga). Trur det blir litt lettere i dag.

Og gratulerer til Merethe med årets første 2*5 poeng!

Dagens spørsmål:

Mann som ifølge en del unger var veldig glad i jordbær og klatring (og gjerne samtidig). I verset vi skal fram til bedriver han både divisjon og multiplikasjon.

Dagens bibelvers:

"Men Feliks utsatte saken, for han hadde nøye kjennskap til Veien. Og han sa: Når øverste høvedsmann Lysias kommer hit ned, skal jeg ta stilling til saken mellom dere." Apg 24,22

14 kommentarer:

Christians tanker sa...

Kan vel ikke være så mange andre enn Sakkeus, Luk 19.8

Marie sa...

Sakkeus i et jordbærtre :)

Hallgrim sa...

Sakkeus. Luk 10,8

Bente sa...

Jeg tror ikke det er rett, men det første som slo meg var morbær (ikke jordbær altså) og klatring, og når Sakkeus blir ropt ned fra treet av Jesus sier han noe som både der divisjon og multiplikasjon;

Men Sakkeus sto fram og sa til Herren: «Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen.» (Lukas 19,8)

Verdt et forsøk, og som Ingrid A påpekte; både lese pensum OG Guds Ord i adventstida - ikke verst! :D Bra tiltak, Kristoffer!

Ellen sa...

Sakkeus. Luk 19.8

Ellen sa...

Jeg synes forresten jeg burde få noen ekstrapoeng. Jeg var nemlig på skolen til klokka 9 idag! Uten at jeg skulle ha eksamen. Flink-som-kom-seg-på-skolen-noe-hun-så-og-si-aldri-klarer-poeng!!

Hanna Marie sa...

Sakkeus i Lukas 19:8 ?

Sigrid Marie sa...

Sakkeus
Luk 19,8 Men Sakkeus stod fram og sa til Herren: "Herre, halvdelen av alt jeg eier, vil jeg gi til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal han få firedobbelt igjen."

Og forresten, jordbær? Sikker på det ikke skal være morbær? Min databibel gir iallefall ingen treff på jordbær...

Ingrid Aukan sa...

Her en dag leste jeg om Sakkeus i barnehagen. Han klatret i et morbærtre - ikke så lett for et lite hode å skille fra et jordbærtre. I Lukas 19, 8 sier Sakkeus "Herre, halvparten av alt jeg eier, vil jeg gi til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal han få firedobbelt igjen."

Dette temaet stemmer godt over ens med den første luken i adventskalenderen som søndagsskoleforbundet har laget, hvor Sakkeus har en av hovedrollene.

Anonym sa...

Mannen er Sakkeus. Kommer tilbake til verset.

Anonym sa...

Og verset er luk 19.8: Men Sakkeus sto fram og sa til Herren: «Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen.»

Anonym sa...

Og hva skjer med å legge ut quiz sykt tidlig om morran?

Erlend sa...

Det er nok overtolleren Sakkeus, som ifølge sangen klatret opp i et jordbærtre. I Luk. 19,8 både deler han på to og ganger med fire.

Kristoffer Stige sa...

Så klart var det Sakkeus og luk 19,8

10p - Christian
7p - Hallgrim (3. på navn og 2. på vers)
5p - Bente (4. på navn og 3. på vers)
4p - Marie (2. på navn)
3p - Ellen (5. på navn og 4. på vers)
2p - Hanna Marie
2p - Sigrid Marie
2p - Ingrid A
2p - Merethe
2p - Erlend

Dagens oppgave kommer etterhvert (11-12 tida). Skal prøve å variere publiseringstidspunkt for at det skal passe med ulike døgnrytmer.