4. desember 2010

Adventsbibelquiz 2010, DEL 4

Var det for vanskelig i går? Skal prøve å moderere meg, men det er mye artigere å lage vanskelige oppgaver. Riktig svar var hvertfall Obadja og 1.Kong 18,3-4.

Igjen 10 poeng til Christian, og vi har nå delt ledelse. Men det er langt til mål enda!

Dagens spørsmål:

Nok en gang er det en konge det er snakk om. Faren hans var verdenskjendis og fikk besøk fra alle kanter. Sjøl var han nok ikke så klok, og det hadde store konsekvenser for kongeriket. I verset vi skal fram til ser vi at han ikke følger oppfordringa fra 3. Mos 19,32a.

Dagens bibelvers:

"Da kalte Akab på sin slottshøvding Obadja. Obadja var en mann som fryktet Herren meget. Den gang Jesabel utryddet Herrens profeter, hadde Obadja tatt hundre profeter og gjemt dem i to huler, femti mann i hver hule, og forsørget dem med brød og vann." 1.Kong 18,3-4

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg gjetter på Rehabeam, sønn av Salomo, og kommer tilbake til verset.

Anonym sa...

Og verset er 1. kong 12.8.

Christians tanker sa...

Riktig svar er Rehabeam, 1. Kong 12,8

Hanna Marie sa...

Kan det være Jeroboam som lager gullkalver i 1. Kongebok 12: 28?

Ingrid Aukan sa...

Jeg er litt usikker på denne, men jeg kjører på og sier at faren det er snakk om er David, og sønnen er Salomo. Jeg synes nå Salomo er ganske lur, men han følger ikke oppfordringen gitt i 3. mos 19,32 ettersom riket hans reduseres betraktelig etter å ikke ha fulgt sin fars og Guds oppfordring. 1. kongebok 11,11. Jeg tror ikke Gud er gråhåret, men det er typisk ganske lurt å høre på ham likevel.

Ellen sa...

Rehabeam var sønn av Salomo, og Salomo fikk besøk fra hele verden. I første Kongebok 12.8 står det at rehabeam hørte på de unge, og ikke de gamle..

Kristoffer Stige sa...

Rehabeam og 1. Kong 12,8, men jeg vil også gi litt for 12,28.

10p - Merethe
8p - Christian
5p - Hanna Marie
4p - Ellen

Neste oppgave kommer etter at jeg har kommet meg hjem fra formiddagsmøtet.