3. desember 2010

Adventsbibelquiz 2010, DEL 3

Riktig svar i går var sjølsagt Sakkeus som skulle gi vekk halvparten av det han eide og fire ganger det han hadde pressa ut av folk (Luk 19,8). For de som stussa på jordbær, så er det viktig å legge merke til at jeg har skrivi at unger trur han er glad i jordbær. Jordbær høres nemlig nesten ut som morbær som er noe mer ukjent blant de små. Men det kunne jo ha vært jordbær også. Alle som har syngi sangen "Herre din jordbær er mat nok for alle" veit jo at Gud kan lage jordbærplanter som er store nok til at man kan klatre i dem.

Men uansett gratulerer til Christian med full pott i går!

Dagens spørsmål:

Vi skal igjen fram til en mann. Navnet hans betyr "Herrens tjener". Navnet er nevnt på flere personer i Bibelen, men som oftest i slektslister. To personer gjør seg imidlertid bemerka (og kanskje er de den samme?). Den ene står bak den korteste av småprofetene, men det er ikke han vi skal fram til. Hans navnebror hadde ei vikitg stilling hos en av Nordrikets (Israels) mest ugudelige konger. I verset vi skal fram til vises det imidlertid at han følger oppfordringa fra Ordsp 3,7.

Navn og bibelvers. Lykke til!

Dagens bibelvers:

"Men Sakkeus stod fram og sa til Herren: Se, Herre! Halvdelen av det jeg eier, gir jeg til de fattige. Og har jeg presset penger ut av noen, skal jeg gi det firedobbelt igjen." Luk 19,8

6 kommentarer:

Hallgrim sa...

Navnet er Jona, men kva bibelvers du skal fram til anar eg ikkje og er for svolten til å finne det ut no:)

Christians tanker sa...

Holder en knapp på Obadja, 1. Kong. 18,4

Anonym sa...

Mannen er obadja, som var slottshøvding for Akab.

Når det kommer til bibelvers så er det litt flere å ta av. I 1. kong 18.23, står det at Obadja var en mann som fryktet Herren meget, og i 1. kong 18.12, at "din tjener har fryktet herren fra ungdommen av!".

Men jeg tror kanskje jeg vil gå for 1. kong 18.4: "Den gang Jesabel utryddet Herrens profeter, hadde Obadja tatt hundre profeter og gjemt dem i to huler, femti mann i hver hule, og forsørget dem med brød og vann.", da det i dette verset vises at han gjør noe som følger oppfordringen :)

Ingrid Aukan sa...

Obadja er den korteste profetboka, og i 1. kongebok kan vi lese om hans navnebror, hvis det da ikke er den samme profetetn. Den gudfryktige slottshøvdingen Obadja går fram for den grusomme kongen Akab med frykt for sitt eget liv. Det jeg ikke klarer å bli helt sikker på er hvilket bibelvers det er snakk om, men jeg går for 1. kongebok 18, 16, hvor obadbja går til Akab for å adlyde Gud fremfor å følge sin egen frykt.

Kristoffer Stige sa...

Riktig svar var Obadja slottshøvding hos Akab. Kunne kanskje ha presisert verset litt bedre så jeg gir uttelling for alle som havna i 1.Kong 18. Tanken var vers 3-4.

10p - Christian
8p - Merethe
6p - Ingrid A

Kristoffer Stige sa...

Neste oppgave kommer kl. 13.00.