1. desember 2010

Adventsbibelquiz 2010, DEL 1

Nå vandrer fra hver en Trondheims krok
til eksamen, til eksamen.
Et uoverskuelig studenttog
mot hallen hen, mot hallen hen.

1. desember, 1. eksamen, men ikke minst 1. luke i adventsbibelquiz 2010. De flest av dere husker kanskje systemet fra i fjor, men det har skjedd noen små revideringer i poengssystemet så jeg går gjennom alt.

Hver dag blir det lagt ut et spørsmål som kan knyttes til en bibelsk person og et bestemt bibelvers. Noen ganger vil det bli gitt ekstra informasjon om personen, men da skal jeg prøve å presisere hvilken del av informasjonen som er å finne i det bibelverset dere skal komme fram til. Det blir gitt 5 poeng til første person med riktig navn, og 5 poeng til første med riktig bibelvers. Til nå er alt som i fjor, men nå kommer det nye. I adventstida vil jeg innføre kommentarmoderering sånn at ingen kommentarer kommer ut før jeg har godkjent dem. Det vil si at ingen kan snike seg med på svar som andre har gitt. Det vil derfor gis 4, 3 og 2 poeng for hvert riktige delsvar for person 2, 3 og 4 med riktig svar. Etter det belønnes hvert riktige delsvar med ett poeng. Endringa gjør at det kanskje blir litt lite bonus for nummer en, men den er innført for å lure flere til å lese Ordet sjøl! Hvis noen kommer med et svar som juryen ikke har tenkt på, men svaret er godt begrunna med bibelvers vil det kunne gis opptil 5 bonuspoeng. Kreativitets og smiskepoeng gis alt etter hvor godt forsøket er og mitt dagshumør.

Dagens spørsmål:

Mann gift med ei jødisk dame. På grunn av si høye stilling var han for ei tid bosatt i by med keiserlig navn, og det er i den byen vi hører om ham. I verset vi skal fram til sies det noe om hvor godt han kjente til den kristne trua.

Og dere skal altså finne navn og bibelvers. Lykke til!

Dagens bibelvers:

"I dag er det født dere en frelser, som er Messias, Herren - i Davids stad." Luk 2,11

8 kommentarer:

Anonym sa...

Navnet er Feliks, som er gift med Drusilla, er landshøvding og holder til i Cæsarea.

Verset er Apg 24.22:
"Men Feliks utsatte saken, for han hadde nøye kjennskap til Veien. Og han sa: Når høvdesmann Lysias kommer hit ned, skal jeg ta stilling til saken mellom dere."

Hallgrim sa...

Kornelius busatt i Cæsarrea.
Veit ikkje heilt kva vers du siktar til, kanskje Apg 10,33?

Anne Gørill sa...

Feliks!

Står om han i fleire vers da, men d e i apg. 24,24 d nevnes at han e gift me en jødisk kvinne.:)

Kristoffer Stige sa...

Fortsatt noen poeng å kjempe om!

Ingrid Aukan sa...

Hm. Tough one. Veldig bra tiltak uansett. Jeg har både fått lest pensum og i Guds Ord. Ikke dumt. :)

Jeg tror jeg går for Lukas 1, 68-79 selv om det ikke klaffer 100% med oppgaven. Sakarja taler profetiske ord - så det er jo strengt talt ikke han som vet noe om den kristne troen, og hendelsen finner også sted før Jesu fødsel. Sakarja er derimot gift med en jødisk kvinne, og virker som øversteprest, en høy stilling, for en begrenset periode i Davids by Jerusalem.

Ingrids sa...

Det fyrste som slo meg var han som gifta seg med Rut, han Boas. Men ho Rut var vel eigentleg ikkje jøde i utgongspunktet trur eg (moabittkvinne), men ho uttalte "Ditt folk er mitt folk, og din Gud er min Gud." til sin jødiske svigermor i Rut 1,16b. Betlehem er vel eigentleg ikkje eit keisarnamn, men det er jo Davids stad. Fann ikkje spesielt vers heller der han uttalte noko spesielt om den kristne trua. So eg tipper det eigentleg ikkje er han. Kom akkurat på at det kanskje heller er kongen som gifta seg med Ester - kong Xerxes. Nei, det stemmer heller ikkje. Vanskeleg å kople. Ekstrapoeng for innsats? :D

Ellen sa...

Jeg tipper Kornelius. Vet han bodde i Cesarea og hadde høy stilling i militæret elr no. Apg 10,1-2 (Vet ikke hva som står der, men det var det første som kom opp når jeg søkte på Kornelius på bibel.no)

Kristoffer Stige sa...

Riktig svar: Feliks Apg 24,22

10p - Merethe
7p - Anne Gørill (1p trekk for litt feil vers)
2p - Hallgrim (ikke så langt fra riktig)
2p - Ellen (ikke så langt fra riktig)
2p - Ingrid S (for innsatsen :D)
2p - Ingrid A ("kreativitet")