22. januar 2010

Ver hugheil!

Av og til møter man på gamle, bortglømte, morsomme og interessante ord. I det siste har jeg tenkt litt på ordet "hugheil". Det dukka tilfeldigvis opp mens jeg gikk/satt (husker ikke) og tenkte på en sang (noen som klarer å gjette hvilken?). Først tenkte jeg ikke så veldig mye over det i og med at jeg er vant til at det ordet står der i den sangen, men etterhvert har jeg begynt å tenke litt over hva ordet egentlig betyr.

I ordboka står det: "hug|heil roleg, trygg i hugen; ottelaus; adv: trygt, visst, utan otte gå h-t til verket"

Det betyr altså å være trygg i hugen (sinnet, tankene), eller å være uten bekymringer. Men jeg tenker sånn at det kan jo bety litt mer. For hvis vi deler opp ordet i hug og heil, forstår orda hver for seg og så setter det sammen igjen får vi "å være hel/fullstendig i sinnet/sjela". Og da får ordet ei ny (men beslekta) betydning. Ser vi på siste del av ordbokforklaringa står det "gå hugheilt til verket", altså å være frimodig (i nyere bibeloversettelser (etter 1938) er hugheilt ofte bytta ut med frimodig)).

Det ordet her beskriver da mange sider ved det å være kristen. For det første skal vi få være trygge i sinnet. Vi skal slippe å tvile på det Jesus har gjort. For det andre skal vi få lov å gå til Gud med alle bekymringer og legge de ned foran Han. For det tredje skal vi få være hel og legt innvendig (Sal 147,3). Vi har fått Jesus i hjertet og har Han alltid nær. Og for det fjerde skal vi få være frimodige til å gå inn for Guds trone. Tenk så stort å få være hugheil!

Dagens bibelvers:

"Venta på Herren, ver hugheil, og lat ditt hjarta vera sterkt, ja, venta på Herren!" Sal 27,14
"Då kom dei til han med ein lam mann, som låg i ei seng. Då Jesus såg trui deira, sa han til den lame: Ver hugheil, son! Syndene dine er tilgjevne." Matt 9,2

(måtte visst bruke nynorskoversettelsen av 1938 i dag)

1 kommentar:

Jon Arne sa...

Fantastisk ord!