18. januar 2010

Helter, verdensredding og andre små problemer, Forord

Før jul en gang blei guttene i BUF beskyldt for å ikke redde verden ofte nok. Det var jeg ikke storfornøyd med og skreiv et langt innlegg om hvordan brødbaking kan redde verden. Men i ettertid har jeg forstått at det ikke er nok. Det kreves visst litt mer, og en sein kveld ei ukes tid før jul klarte jeg å få litt mer informasjon om hvordan det her arter seg.

Livet kan nemlig sammenlignes med en amerikansk actionfilm. Som alle veit får da helten sin utkårede etter at han har redda verden. Ja, ja, så er det bare å finne en måte å redde verden på tenkte jeg, men så lett var det ikke. For det er tydeligvis ikke nok å redde verden gjennom dagligdagse handlinger, man må helst redde den fra meteoritter, roboter, muterte kjempefrosker, monstre fra andre galakser eller superskurker som vil overta verden. Og aller helst skal man redde verden fra flere slike prøvelser på en gang. Problemet et at jeg ikke treffer på utfordringer av den typen hver dag.

Men ett håp har man jo fortsatt. Verden blir ikke redda før helt på slutten av filmen, og der er jeg jo forhåpentligvis ikke helt enda. For ikke lever jeg lykkelig alle mine dager osv... Men hvordan kan man vite når filmen går mot slutten, og man virkelig må sette inn støtet. Har tenkt en del på det der uten å finne noe godt svar. På tidligere nevnte kveld før jul blei det sagt at filmen gikk mot slutten når den onde blei drept. Men i min situasjon ser jeg ikke så veldig mange onde jeg kan drepe på vegen mot målet (ikke at jeg har så veldig lyst til å drepe noen heller akkurat). Derfor er jeg kommet i en ganske vanskelig situasjon. Det finnes et mål, men tydeligvis er det umulig å komme dit (eller?). Trur jeg begynner å bli ganske forvirra.

Allikevel føler jeg at jeg nærmer meg et klimaks i mine langvarige tankeprosesser. På et eller annet tidspunkt må jeg finne ei løsning og gjøre noe med de utfordringene som venter, og jeg trur det tidspunktet nærmer seg. Så snart er tida inne for å redde verden. Utover i vår vil jeg derfor prøve meg på en serie som vil omhandle helter, verdensredding og andre små problemer.

Fortsatt føler jeg at min forståelse av hva som kreves er litt vag, så jeg er litt usikker på hva jeg kan skrive om. Derfor til alle jenter som leser den bloggen her: Hva krever dere av en stakkars gutt? Må han redde verden, og i tilfelle i hvilken grad? Og til alle gutter: Skal vi prøve å innfri alle krava, og i tilfelle hvordan? Alle innspill mottas med takk og vil bli brukt som kildemateriale under bearbeidinga av de (forhåpentligvis) følgende innlegga i serien. :) (merk: ironi kan forekomme)

Dagens bibelvers:

"Herren din Gud er midt iblant deg, en helt som frelser. Han fryder seg over deg med glede, han tier i sin kjærlighet, han jubler over deg med fryderop." Sef 3,17

3 kommentarer:

Vegar sa...

Klimaendringane truar verda. Eg resirkulerer papp. Eg er ein helt...

Pocahontas sa...

Åh, Vegar!! *SUkk* Du er inne på noe.
Godt spørsmål Kristoffer. Ok så får dere ikke redde verden fra noe, men det er viktig for oss at dere KAN det hvis det er behov for det!! Men listen over hva vi "krever" er lang, så jeg orker ikke å skrive den her. Men å bekymre seg for/redde miljøet er definitivt på lista!!! Vi får ta resten en annen gang!
Men utfordring til dere; hva krever dere av oss egentlig??

Sigrid Marie sa...

Jeg tror mye av problemet ligger i at det rett og slett er for få drager, troll, aliens og hva ellers nå jenter (les: prinsesser) trenger å bli reddet fra.

Enten det eller så blir vi ødelagt fra tidlig alder med eventyr! (for vi får jo høre eventyr lenge før hollywood får makt i livene våre!)