14. januar 2010

Guds plan

Hvor underlig er du i alt hva du gjør!
Hvem kan dine veier forstå?
Men ett er dog sikkert: Den vei du meg før',
for meg er den beste å gå.

Du vet ei, mitt barn, hva jeg gjør her på jord,
men du skal få se det engang.
Urolige hjerte, hva sørger du for?
Din prøvelses-tid er ei lang?

O Herre, du veier i tusentall har,
og hvilken du velger for meg,
får være det samme når
blott du meg tar
til himmelen sammen med deg.

Jeg som en Elias med ildvognens fart
forlater den ødslige strand.
All smerte forsvinner, og all ting blir klart
hos Jesus i gledenes land.

Vi bøyer oss ned i tilbedelse der
og synger med engler i kor:
O Herre, rettferdig og nådig du er,
i alt hva du gjør, er du stor.

Jeg venter tålmodig, tilfreds med min lodd
til engang hvert hvorfor får svar.
En arv uten like hos Gud jeg har fått,
det herlige håpet jeg har.

(Emil Gustafson)

Sangboka er utrulig god å lese i. Finnes så mange sanger der som har så mye og si inn i livet mitt. Jeg har så mange hvorfor, og jeg skjønner ikke hvor Gud vil jeg skal gå hen. Ofte er det fryktelig frustrerende når jeg absolutt ikke ser meninga med det som skjer. Jeg har så mange planer, men gang på gang kommer det noe i vegen eller de mislykkes totalt. Heldigvis har Gud lova å føre meg gjennom alt. Han veit hva som er best for meg. Sjølom jeg kan ha vanskelige og tunge perioder der det føles som om alt går mot meg, så har Gud en plan med alt. Men jeg skulle så gjerne visst hva den planen var. Da hadde det vært så mye lettere å ikke motarbeide den. Gud, hjelp meg å se din plan med livet mitt!

Dagens bibelvers:

"Herre, la meg kjenne dine veier! Lær meg dine stier! Led meg i din sannhet og lær meg, for du er min frelses Gud. På deg venter jeg hele dagen." Sal 25,4-5
"For jeg vet de tanker jeg tenker om dere, sier Herren. Det er fredstanker og ikke tanker til ulykke. Jeg vil gi dere framtid og håp." Jer 29,11

2 kommentarer:

Hallgrim sa...

E mange, mange skatta i songboka. Veldig fin song na her

Anne Gørill sa...

Eg like den sangen eg.:)
Gud veit ka han jør, sæll om ikke vi klare å se d bestandi.;)