13. april 2009

Formålet med turgåing

På skjærtorsdag var vi ute på en liten tur. Målet var Åsfjellet (kan vel knapt kalles et fjell når det bare er drøyt 300 meter høyt og mangler en definert topp), en liten høyde ikke så langt bak huset vårt. Vel igang fant jeg ut at jeg ville utvide turen litt. For stiene og veiene rundt Åsfjellet byr på ganske mange muligheter til å skrive navnet sitt i bøker. For som alle veit er målet med en tur å skrive navnet sitt i ei bok (?). Så da vi var kommet til Åssetra (15 minutts rolig gange), og hadde unnagjort de to første bøkene, tok jeg en omtrentlig halvtimes avstikker for å finne to bøker til. Etter det var det bare å begynne på siste stykket opp på "fjellet". For langs åskammen (som det er riktigere å kalle det) er det nemlig tre bøker til. Og oppå toppen traff jeg "tilfeldigvis" på mamma, pappa, Martin og Ingvild ved en liten gapahuk der den siste boka var.

Postkasse 1 etter å ha gått i drøye 5 minutt.

Ingvild var raskt framme for å få skrive først i postkasse 2.

Postkasse 3 ved Langvatnet. 

Postkasse 4 ved Torvløa. Det vil si det som er igjen av Torvløa etter at Vestnesbonden brant den ned tidligere i år som hevn mot at turfolket ikke vil ha steinbrudd i området (det sier i alle fall ryktene).

Postkasse 5 er første postkasse oppe på Åsfjellet.

Postkasse 6 med litt uklar utsikt mot Vestnes.

Og helt til slutt postkasse 7 som ikke er noen postkassse, men en gapahuk med en plastpose inni.

Fra gapahuken er det god utsikt i retninga vekk fra Vestnes. Her lå det en bunker under krigen. I forgrunnen ser vi marka bak Åsfjellet. Til høyre ser vi det som etterhvert blir Molde (hvis vi fortsetter lenger mot høyre). Til venstre ser dere Otrøya. Og litt bak (i midten) ser dere et ganske flatt landskap som går under betegnelsen "den vakraste perla i havgapet", altså Gossen. Siden bildet mitt er tatt med mobilkamera på lang avstand i overskya vær yter det ikke Gossen all den ære det burde ha fått.

Og går man noen minutter i motsatt retning er utsikta like god mot vakre Vestnes. Jeg bor rett bak det skipsverftet som dere ser til venstre. Det er også en del bebyggelse til høyre og venstre for bildet og rett ned bak de trærne som er i veien. Og hvis noen husker at jeg skreiv om et bruprosjekt for ei stund sida, så skal brua (Tresfjordbrua) bygges over fjorden bak i bildet.

Og så må jeg nesten få med den vakre buketten med hvitveis som jeg plukka på veg ned. Så nå har jeg fått med blomster i 3 innlegg på under 3 uker! 

Og nå når jeg først er i gang med å legge ut bilder, så kan jeg ta litt fra resten av påska også.

Har kjøpt Alias to ganger (til meg og til BUF), og spilt det en gang.

Været i påska har vært nærmest upåklagelig. Påskeaften målte vi 20 grader i skyggen på det varmeste. Så da var det bare å finne fram shortsen å komme seg ut og jobbe i hagen.

Etter noen timer med arbeid var det veldig fristende å teste badetemperaturen. Etter å ha testa den i litt over ett halvt minutt var det veldig fristende å komme seg på land igjen (derav det litt merkelige ansiktsuttrykket).

Og nå har jeg akkurat hørt et velkjent og godt ungdomskor (Frekvens) på radio. Veldig bra! (som vanlig)

Men nå må jeg nesten slutte. Er på veg til sunnmøre i årets siste påskeselskap. Og i morra er det nok en gang klart for den kjedelige bussturen mellom Molde og Trondheim (noen ganger har jeg veldig lyst på bil).

Dagens bibelvers:

"Den som seirer skal på samme vis bli kledd i hvite klær. Jeg skal så visst ikke utslette hans navn av livets bok, og jeg vil kjennes ved hans navn for min Far og for hans engler." Åp 3,5

6 kommentarer:

Jacob sa...

er det postkasse ved vatnevatnet da?

og hva er det tredje innlegget med blomster? at du syklet rundt blosmterbyen?

Kristoffer Stige sa...

Vatnevatnet ligger ved bygda Vatne i Haram kommune. Jeg har aldri gått rundt det, så jeg veit ikke om det er noen turpostkasser der. Men det bor folk nesten helt ned til vatnet og jeg antar at de har postkasser. Kart her.

Blomsterinnlegg:
-Tulipaninnlegget
-Villblomster
-Dagens innleggg

Ellen Smenes sa...

det vannet så kaldt ut. Det er ikke vannet utenfor Thailand. Det er nemlig veldig varmt, slik at man går opp av vannet for å avkjøle seg litt når det er over 30 grader i skyggen. Nå er vi forresten tilbake i bangkok. Her er det litt skumlere...

Kristoffer Stige sa...

Vannet så ikke så kaldt ut, men det føltes ganske kaldt. Er det forresten du som har satt i gang demonstrasjonene der nede? :D

Ann Helen sa...

hehe, det va utrolig mange bøker for å være et så lite "fjell":P hehe. Er vel ikkje like kjekt med bøker når du ikkje har strevd for dem??? hehe,men så ut som en fin tur, sjøl om i tør påstå at utsikta fra Horja e bedre, siden det e 250 meter høgar enn "Åsfjellet":P hihi

Kristoffer Stige sa...

Alle bøkene er ikke på "fjellet" da. Det er vel litt unødvendig å ha tre på "toppen", men resten er på ulike turpunkt i området rundt.

Utsikta er litt bedre enn bildene mine viser. Det er litt vanskelig å ta gode bilder med mobilkamera. :)