26. februar 2009

Innføring i Grunnleggende Prinsipper ved Interaksjon med Fysmatere - Del 4

Så var det på tide med nok et innlegg i fysmat-serien min. Dere husker kanskje at jeg i forrige del vektla at det kunne være lurt å snakke med fysmatere om ikke-fysmat-relaterte ting. I den anledning nevnte jeg at hobbyer var et mulig samtaleemne. Men jeg kom aldri inn på hva slags hobbyer dette kunne være. I dagens innlegg vil jeg derfor prøve å gi eksempler på noen hobbyer som det kan tenkes at fysmatere har.

Så la oss starte. Er fysmateren fysisk aktiv? Har han tid til å se opp fra bøkene og ta seg en tur på fjellet eller treningsstudio. Her er svaret et klart og tydelig JA (men det finnes sjølsagt ikke-aktive fysmatere også). Det her kan kanskje virke som et dramatisk brudd med det bildet de fleste har av fysmateren. Fysmateren skal jo sitte på skolen å lese, eller være på vei mellom to forelesninger. Men så er det jo også her vi finner noe av løsninga. For når man skal rekke flere forelesninger hver time (kanskje ikke mulig, men hvis vi regner relativistisk og lurer inn noen små regnefeil så går det sikkert helt fint) så må man kunne springe. I tillegg er styrke viktig siden fysmaternes bøker ofte er tunge (både i vekt og innhold). Vi kan derfor til stadighet møte på fysmatere som enten er ute og jogger eller løfter vekter på treningsstudio. Og en fysmater som jeg kjenner spesielt godt bruker flere timer i uka på sykling og skigåing.

Det er også observert at flere fysmatere strikker. Dette gjelder for det meste kvinnelige fysmatere (noen av disse kan til og med finne på å strikke i forelesninger), men det er kjent at strikking også forekommer blant mannlige fysmatere. Du spør deg kanskje hvor koblinga mellom matte og strikking er. Den er nemlig ikke så lett å se for dere som sitter utafor. Men for å kun ta den elementære koblinga kan vi si at der vanlige folk strikker rett og vrang strikker fysmateren 1 og 0 (altså i totallssystemet). Denne koblinga er ikke nødvendig, men gir et godt bilde av hvor stort bruksområde matematikken har.

En vanlig hobby blant dagens ungdom er TV-serier. Dette er en hobby som også fysmatere tar del i. Fysmatere ser ofte på de samme seriene som andre folk, men de har noen serier som treffer dem litt ekstra. Nå snakker jeg så klart om "Numb3rs" og "The Big Bang Theory". Numb3rs handler om den utrulig smarte matteprofessoren Charles Eppes som hjelper broren sin å løse kriminalsaker for FBI. I den serien her får man se hvordan matte og fysikk kan brukes til å regne på andre ting enn masseløse tau, friksjonsfrie skrå flater og partikler i boks (NB! merk dere begrepa; tidlig i studiet bruker nemlig fysmateren mange slike mer eller mindre gode tilnærminger til virkeligheten). Dette gir fysmaterne en følelse av at det de lærer kan brukes til noe viktig (for enkelte er nok dette en skummel tanke). Men denne serien kan også anbefales for deg som leser denne artikkelserien. Numb3rs er nemlig en veldig pedagogisk serie. All matematikken er forklart med gode og spennende allegorier (altså bilder eller sammenlikninger fra hverdagslige hendelser). Så den serien her bør også falle i smak hos lærerstudenter.
Den andre serien er mer en humorserie. Så dere må ikke ta på alvor det som blir formidla der. Hovedpersonene i den serien er nemlig en menneskelig manifestasjon av de fordommene som mange har mot fysmatere. Og det er jo akkurat de fordommene jeg vil bryte ned med den serien her.

Forskjellige slags spill er også populært. Her snakker vi om både de tradisjonelle brettspilla og de moderne dataspilla. Men det "spillet" som de fleste forbinder med fysmat er Rubiks kube. Det er nærmest et krav om å kunne løse kuben for å slippe inn på studiet (dette er en stor overdrivelse, men til tider kan det dessverre se ut som om det er sant). Man kan ofte se fysmatere som sitter og løser kuben med ei hånd, mens de noterer med den andre. Den nåværende norgesmesteren i Rubiks kube er forøvrig fysmater. 

Jeg kan også nevne lesing, matlaging, baking, synging og soving som hobbyer som flere fysmatere utøver (har dessverre ikke tid eller plass til å ta disse grundigere nå). En hobby som for enkelte (les: 1) fysmater(e) tar veldig mye tid er bloggskriving. Dere ser altså at fysmatere gjør ganske mye rart utenom studiet, og dere bør nå ha fått flere gode ideer om hva dere kan snakke med fysmatere om. Det er bare å prøve seg fram. Øvelse gjør mester!

Hvis alt går etter planen skal neste del gi dere innblikk i to ting, nemlig ei fysmatforelesning og fysmaterens tanker og følelser. Og hvis dere har noen spesielle fysmat tema dere lurer mer på må dere ikke være redd for å si fra. Redaksjonen vil gjerne ha innspill om hva dere vil vite mer om.

Dagens bibelvers:

"Og Herren sa til Moses: Stig opp til meg på fjellet og bli der! Så vil jeg gi deg steintavler og loven og budet, som jeg har skrevet opp for å veilede dem." 2. Mos 24,12

10 kommentarer:

Pocahontas sa...

Jeg skulle ønske du skulle bli onkel til mine barn (utsagnet skal ikke tolkes..) tenk så smarte de kunne blitt da!!

Dette var et svæært godt blogginnlegg!!! Me like! Spes med strikkeoppskriften!!

Kristoffer Stige sa...

Takk, takk. Jeg skal ikke tolke. :) Men vil ikke påstå at jeg er så veldig smart. Det er en ganske stor forskjell på å være skoleflink og smart.

Og så vil jeg legge til den informasjonen at det innlegget her delvis er skrivi under forelesning (statistikk: 8-10, men autopublisert under kvantemekanikk litt seinere for å få klokkeslettet til å matche strikkemønsteret i tegninga ++), og at jeg observerte både strikking og rubiks kube løsing i forelesninga. Fysmatere er altså så ivrige i sine hobbyer at de tar med hobbyene på skolen. :D

Sigrid Marie sa...

Tror du noen oppdager meg, hvis jeg sniker meg med på forelesning for å foreta en antropologisk feltstudie på fysmattere?

Kristoffer Stige sa...

Det er flere andre som har snakka om å studere ei fysmatforelesning, så dere får slå dere sammen og komme på besøk. Det vil nok bli lagt merke til, men det gjør vel ikke noe?
Hvis du tar deg en tur så prøv og lur med deg Erlend. :D

Anonym sa...

Jeg merker at jeg blir litt småirritert over at du i løpet av noen raske blogginnlegg avliver mytene og fordommene mot fysmaterene. Saken er jo at jeg har gjort det til min livsoppgave å opprettholde og forsterke fordommene, samt å øke avstanden mellom en fysmateren og den jevne borger. Men du presterer å ødelegge alt jeg jobbet for i en håndvending.

PS! En annen viktig hobby for mange fysmatere er jo selvfølgelig sjakk.

Kristoffer Stige sa...

Jeg skal prøve å ikke ødelegge for deg Anders. Men du må huske på at ut ifra Gauss-kurva i del 2 så finnes det sånne som deg som holder liv i fordommene. Jeg vil bare prøve å få fram at de fleste er ganske vanlige. Men hvis du har veldig lyst til å bli stempla med alle fordommene så er det helt opp til deg. :D (du var vel ikke ironisk?)
Og jeg hadde tenkt å ta med sjakk, men så blei innlegget langt nok som det var (og dessuten er det ikke så mange fysmatere som spiller sjakk; jeg veit i alle fall ikke om så mange).

Jacob sa...

går det an å ordne fargene på rubikskuben på den måten du har på bildet?

Kristoffer Stige sa...

Trur det. Men er ikke helt sikker.
Skal sjekke.
Men hvis du har lyst på noe å gjøre kan du jo dekode det innlegget her. Her ligger det mange fine "koder" i delvis samme stil som det forrige innlegget du dekoda. :D

Kristoffer Stige sa...

Nei, det gikk visst ikke.

Jacob sa...

Hehe, ja det forekom meg at du hadde gjort noe slikt her og. Får se om jeg tar oppgaven en av de nærmeste dagene :p