24. september 2008

Norske barns sikkerhet er i fare!

Norske barn går ei skummel framtid i møte. Det blir nemlig større og større krav til sikkerhet i norske barnehager. Spesielt høye krav er det hvis barnehagen skal Veritasgodkjennes. Det er helt villt hvilke krav barnehagene må oppfylle. Blant annet må barnehagen være tilnærma flat, uten trær, lekeapparater, eller stein. Aller helst skal den være et sammenhengende sandbasseng med en dybde på 40cm. Eventuelle trekonstruksjoner skal ha planker der plankene ikke har avstandene 8-25mm, eller 9-23cm. I slike åpninger kan man nemlig sette seg fast. Trær og bakker er livsfarlige. Hvis slike eksistere skal det finnes detaljerte planer for hvordan eventuelle ulykkestilfeller kan hindres (det vil si hvordan dødsfall kan reduseres til lammelse eller eventuelt helt ned til et brukket bein). Uteområder skal inspiseres hver dag for å få vekk eventuelle spiker eller sølepytter som er djupere enn 10cm. I tillegg til det her kunne jeg ha lista opp en hel haug med merkelig krav. Om ikke lenge vil nok norske barn enten polstres eller legges inn i et eller annen kuvøselignende apparat for at de ikke skal utsettes for fare.

Men hvor vil jeg egentlig med det her. Jo, jeg er redd for utviklinga til norske barn. Jeg er redd alle sammen skal bli sittende å være redd for den minste ting og aldri opplevde å ha fått seg ei lita skramme. Jeg vil påstå at den gangen jeg datt ned fra dumphuska og slo meg skikkelig i hodet så lærte jeg noe. Jeg lærte at det kunne være farlig å stå på dumphuska i stor fart. Jeg fikk med andre ord ei erfaring. Hvis de folka som sitter og finner på nye regler ikke snur utviklinga snart er jeg redd for at ungene vil gå glipp av dyrebare erfaringer. De vil ikke lære at en våt trestokk er glatt, de vil ikke lære at de skal være forsiktig med spisse ting som glasskår og spiker, og de vil ikke lære at det finnes noe som er farlig og noe som er trygt. Det her er erfaringer som den norske stat vil ta fra oss. Det er ei farlig utvikling. Norske barns sikkerhet er i fare! En ting er hvertfall sikkert, den gang jeg sitter med unger som skal i barnehage skal de ikke i en som er Veritasgodkjent.

Dagens bibelvers:

"Den som bryter stein, kan få skade av det. Den som hogger ved, kan komme i fare ved det." Pred(For) 10,9

"Se, Gud er min frelse! Jeg er trygg og frykter ikke. For Herren Herren er min styrke og lovsang. Han ble meg til frelse." Jes 12,2

1 kommentar:

Sigrid Marie sa...

Send barna ut i skogen!!!