8. september 2008

Matematiske bevis, fysikere på bussen og KGB-agenter

I går var det en stor dag. Jeg klarte å bevise en fin liten matematisk identitet som jeg bestemte meg for å bevise for et år siden. Siden den gang har den stått som profilbilde mitt på MSN for å minne meg på at det må gjøres. Tida har imidlertid ikke strekt til og de forsøka jeg har gjort har ikke nådd fram. Men i går satt jeg tilfeldigvis å leste litt i ei mattebok og plutselig så jeg det jeg trengte for å fullføre beviset. Så her er beviset for de som er interessert (de færreste antar jeg):

Så over til dagen i dag. Det lå an til å bli en helt vanlig dag inntil vi hadde kommet ca. 10 minutter inn i andre fluidmekanikktime. Da gikk nemlig strømmen. Etter et lite mørkt øyeblikk begynte diverse mobillys å lyse, men etterhvert ble også de mørke. Vår kjære foreleser mista derimot ikke fatninga, og gikk over til et aldri så lite populærforedrag om fluidmekanikk i moderne kosmologi pluss litt andre mer avanserte fysiske ting. Det var lett å merke at han var engasjert der han vandra fram og tilbake framfor tavla i det stummende mørke som herska i auditoriet. Han var nemlig mye mer strukturert enn han er til vanlig. Men det var ikke det beste. I løpet av den tida her så kom han nemlig inn på en av sine utenlandske fysikervenner. Det var en eller annen russer(sovjeter) som han hadde møtt i Øst-Europa under den kalde krigen. Han hadde invitert han til å komme til NTNU på ei gjesteforelesning, men det kunne han ikke i og med at han hadde reiseforbud. Da oppdaga han en litt skummel mann som så ut som han kunne være KGB som stod og holdt øye med dem. Etter det her hørte han aldri fra den fysikern igjen (han sa egentlig ikke det, men vi kan anta det for spenningas skyld). Tidligere en gang sa han noe om den gangen han satt sammen med han Casimir (nederlandsk fysiker som blant annet forska på superleder) på bussen og diskuterte forskjellige teorier. Så alt i alt er han en litt vittig foreleser selvom han ikke er så spennende å høre på til enhver tid.

Dagens bibelvers:

"... og min tale og min forkynnelse var ikke med visdoms overtalende ord, men med Ånds og krafts bevis, ..." 1.Kor 2,4

3 kommentarer:

Anne Gørill sa...

Wow, så flink du e!:) Men kan du vise d konkret..?;p tihi

Kristoffer Stige sa...

Har mine tvil om hvor konkret det her kan gjøres. Men det er jo i prinsippet mulig å starte med ett eple, så legger du til ett kvart, så ett nidels osv. Da vil du etterhvert få pi^2/6 =~ 1,64 epler. Men det trengs mange ledd før det blir særlig nøyaktig. Og da blir eplebitene ganske små så det blir litt vanskelig

Anne Gørill sa...

ja, okey..Eg ser poænge:p