28. august 2008

Saft!

Hva får du hvis du har rips putter det oppi ei saftsentrifuge og tilsetter litt sukker? Saft, kjempegod råsaft. I går hadde jeg altså saftedag. Jeg plukka ca. 10 liter rips for nesten to uker siden, og den ripsa skulle på magisk vis gjøres om til saft. Og ved hjelp av ei saftsentrifuge gikk det riktig så bra. Det var bare å putte bæra oppi, vri på en bryter og så rant det ut sjøer av "rødt gull" (ripssaft for de som ikke tar metaforen). Sentrifuga tok riktignok ikke all safta så jeg måtte presse litt gjennom ei mjølsikt til slutt. Produksjonen tok litt tid, men så var resultatet også strålende. 10 liter ripssaft av varierende styrke, men med super smak.

Dagens bibelvers:

"Så sier Herren: Som folk sier når de finner saft i druen: Ødelegg den ikke, for det er en velsignelse i den! - slik vil jeg gjøre for mine tjeneres skyld og ikke ødelegge hele folket." Jes 65,8

2 kommentarer:

Pocahontas sa...

Jeg er imponert! Ripssaft er bra!!

Sigrid Marie sa...

Tror du har potensiale til å bli ei bra husmor Kristoffer!