4. desember 2011

Adventsbibelquiz 2011, DEL 4

Andre søndag i advent i dag!

Nå tenner vi det første lys,
alene må det stå.
Vi venter på det lille barn,
som i en krybbe lå.

Nå tenner vi det andre lys,
da kan vi bedre se.
Vi venter på at Gud, vår Far;
vil gi sin sønn hit ned.


I dag må dere holde tunga rett i munnen. :)

Dagens oppgave:
Det er mange innvikla familieforhold i Bibelen, og når far og sønn(er) også har samme første navn begynner det å bli vanskelig og følge med. Kaoset begynner å bygge seg opp når en av sønnene gifter seg med si halv-niese (som forøvrig heter omtrent akkurat det samme), som tidligere har vært gift med hans halvbror (som heter det samme, men til stor lettelse blir oppgitt med navn nummer to). Som en liten kuriositet kan det nevnes at kona (eller niesa, eller svigerinna?) hadde en bror som også bærer det navnet vi skal fram til. Avslutningsvis må det sies at sistnevnte ga sin sønn sitt eget navn, og denne sønnen kunne seinere si at det skulle lite til før han ble overtalt til å bli en kristen.

Nå har vi nevnt alle bibelske personer, utenom en, som bærer dette navnet. Han er kun nevnt i et vers, og da uten familienavnet. (håper jeg ikke har rota nå)

Dagens bibelvers:
"Da gikk han og tok til ekte Gomer, Dibla'ims datter, og hun ble med barn og fødte ham en sønn." Hos 1,3

6 kommentarer:

Victoria sa...

Herodes Arkelaos, mat 2,22

Erlend sa...

Måtte en del wikipedialesning til for å finne fram til denne.

Herodes Arkelaos, nevnt i Mat 2,22

Mathias sa...

Nydelig lysestake forresten! :-) Hvordan har du laga den? Det er Herodes vi skal fram til her, gjetter på Apg 23,35...?

John Alfred sa...

Vi skal hvertfall fram til Herodes her. Jeg finner ikke noen enkel Herodes som bare er nevnt i et vers uten familienavn, annet enn evt. slottsborgen til Herodes som står nevnt i apg 23.35, men det er jeg ganske sikker på at gjelder Herodes den store, som levde da Jesus ble født.
(Forresten, syns jeg at jeg bør få mer poeng enn Mathias, for jeg fant det først!)

Kristoffer Stige sa...

10p - Victoria
8p - Erlend

Lysestaken består av mange enkeltbilder tegna i paint, og så trur jeg at jeg brukte unfreez, som er et gratis gif-animasjonsprogram, til å sette det sammen.

Kristoffer Stige sa...

Var forresten utrulig jevnt om førsteplassen i dag. Det skilte 2 sekunder.