2. desember 2011

Adventsbibelquiz 2011, DEL 2

Gårsdagens svar var Daniel og Dan 6,11. Gratulerer til EldarN med full pott. Til ære for gårsdagens vinner skal vi ta ei oppgave som grenser mot økonomifeltet.

Dagens oppgave:
I Bibelen er det nevnt flere som bedriver økonomioppgaver, men såvidt jeg kjenner til er det bare en person som har en direkte økonomisk yrkestittel (med unntak av toller). Vedkommende er ingen kjent person, men har nok vært i nært kjennskap med Paulus. Han bodde trolig i Korint, men har vært på misjonsreise med Timoteus i et land Paulus blei kalt til i et nattlig syn. Vil fram til verset der yrkestittelen nevnes.

(Her er det mulig med bonuspoeng hvis man finner andre økonomer med tittel)

Vil også minne om bibel.no.

Dagens bibelvers:
"Så snart Daniel fikk vite at skrivet var sendt ut, gikk han inn i sitt hus. Der hadde han i sin sal åpne vinduer som vendte mot Jerusalem. Og tre ganger om dagen bøyde han sine knær med bønn og lovprisning for sin Guds åsyn, aldeles som han før hadde gjort." Dan 6,11  

13 kommentarer:

Eldar Nikolai sa...

Det må vel være Silas, må komme tilbake med verset.

Eldar Nikolai sa...

Stryk Silas!
Det er Erastus. Og i Rom 16,23 står det:

Gajus, min og hele menighetens vert, hilser dere. Erastus, byens regnskapsfører, og vår bror Kvartus hilser dere.

Mathias sa...

Det må være regnskapsføreren Erastos, selv om jeg aldri kan huske å ha hørt det navnet... :p Apg 16,23 Gaius, som er vert for meg og hele menigheten, hilser dere. Erastos, byens regnskapsfører, og vår bror Kvartus hilser dere.

Mathias sa...

Det må være regnskapsføreren Erastos, selv om jeg aldri har hørt navnet tror jeg...! :p Apg 16,23 Gaius, som er vert for meg og hele menigheten, hilser dere. Erastos, byens regnskapsfører, og vår bror Kvartus hilser dere.

Henriette sa...

Mannen heter Erastos og er regnskapsfører! Dette står i Paulus brev til romerne 16,23 :)

Victoria sa...

Vi skal frem til Erastus, byens regnskapsfører! Dette står i Romerne 16,23.

Sveinung sa...

Rom 3:23

Sveinung sa...

Etter å ha lese reglane: Erastus og Rom 16:23

Andreas Bjørnæs Eriksen sa...

Regnskapsfører Gaius
rom 16:23

John Alfred sa...

Hvis jeg ikke husker helt feil står det om en regnskapsfører som heter Erastus/Erastos i romerbrevet 16.23: "Gajus, min og hele menighetens vert, hilser dere. Erastus, byens regnskapsfører, og vår bror Kvartus hilser dere."

Kristoffer Stige sa...

10p - Eldar Nikolai
8p - Mathias (versreferansen er feil, men du har sitert rett vers, så det er vel en trykkleif)
6p - Henriette
4p - Victoria
2p - Sveinung (hvem er du?)
2p - Andreas
2p - John Alfred

God innsats på ei vanskelig oppgave.

Ingrids sa...

Alle kan gjere ein trykkleif :D

Kristoffer Stige sa...

Det er sant. :)