3. desember 2011

Adventsbibelquiz 2011, DEL 3

Riktig svar på gårsdagens oppgave var Erastus/Erastos som var regnskapsfører i Korint og misjonær i Makedonia.

Og så er det bonuspoeng til meg sjøl som til slutt fant skattmesteren Mitredat i Persia. Esra 1,8. :)

Dagens oppgave:
Skal fram til navnet på ei av Bibelens kvinner. Ho er hovedsaklig knytta til symbolhandlinger. Både ekteskap og navnet på barna (to sønner og ei datter) henspiller på Israels frafall fra Gud. Tross alle hennes feil var ho elska av sin mann. Navnet er brukt om denne personen kun i ett vers, og det er det verset jeg vil ha.


Dagens bibelvers:
"Gajus, min og hele menighetens vert, hilser dere. Erastus, byens regnskapsfører, og vår bror Kvartus hilser dere." Rom 16,23

9 kommentarer:

Ingrids sa...

Kva med Gomer? Hosea 1,3 "Då gjekk han og tok Gomer, dotter åt Diblajim, til kone. Ho vart med barn og fødde han ein son."

Eldar Nikolai sa...

Det kan være Gomer, datter av Dinlajim. Navnet hennes står i Hosea 1,3. Det er så vidt jeg kan se eneste gang Gomer er brukt om en kvinne.

Anonym sa...

Er det Gomer mon tro? Jeg leste faktisk om Erastus i går (helt tilfeldig), men klokka var strengt tatt bikka midnatt så jeg regna med at slaget om adventskalenderen allerede var tapt. Det står forresten om Gomer i Hosea 1:3.

Forøvrig er visst Gomer både et jente og et guttenavn i bibelen, for Jafet kalte en av sine sønner for Gomer. Så det.

Hanna Marie

Ranveig sa...

Hosea 1,3 Gomer.

Erlend sa...

Gomer, Hosea 1,3

Victoria sa...

Navnet er Gomer, Hosea 1,3

John Alfred sa...

Gomer, profeten Hoseas kone.
hosea 1.3

Mathias sa...

Dette var vanskelig...! Fikk litt hjelp, og svarer Gomer: Hos1,3 Og han gikk og tok Gomer, Diblajims datter, til kone. Hun ble med barn og fødte ham en sønn.

Kristoffer Stige sa...

10p - Ingrid S
8p - Eldar Nikolai
6p - Hanna Marie
4p - Ranveig
2p - Erlend
2p - Victoria
2p - John Alfred
2p - Mathias