7. oktober 2008

Statsbudsjettet

Nok en gang er et norsk statsbudsjet lagt fram, nok en gang har jeg fått høre politikere sitte å krangle i beste sendetid på TV, nok en gang skjønner jeg litt for lite til å kunne si noe særlig fornuftig om budsjettet. Men jeg skal her (så godt jeg kan) legge fram noen av de viktigste punktene (i praksis har jeg vel plukka noen nesten helt tilfeldig):

Totale inntekter: 1 206,5 milliarder
Totale Utgifter  :    848,0 milliarder
Overskudd          :    445,7 milliarder

Vi ser altså at oljefondet (Statens pensjonsfond for å bruke riktig begrep) kan forvente seg ett aldri så lite innskudd. I litt mer detalj har vi (link til aktuell side i statsbudsjettet under hvert punkt):

  • BSU innskuddsgrensa øker fra 15000 kr til 20000 kr i året, og totalt mulig innskudd økes fra  100000 kr til 150000 kr
  • Fjerning av toll på undertøy
  • Økning i apanasjen
  • Økning i avgift på alkoholfrie drikkevarer tilsatt sukker (det vil si brus)
  • Bevilgningen til produksjon av film økes til 326,4 millioner kroner
  • 49 millioner kroner til mer fysisk aktivitet i skolen
  • osv, osv

Her kunne jeg selvfølgelig skrivi opp og ned om masse annet rart som står i budsjettet, blant annet om økningen i sukkeravgiften som sikkert mange vil slite med. Men jeg ser ikke noe poeng i det. Men jeg anbefaler å se gjennom skatte-, avgifts- og tollvedtak og får såvidt resten av budsjettet. Det finner du her. Der kan man finne mange morsomme detaljer hvis du orker å leite lenge nok.

Dagens bibelvers:

"For pengekjærhet er en rot til alt ondt. I sin lyst etter penger har noen faret vill i troen og har gjennomboret seg selv med mange piner." 1. Tim 6,10

Ingen kommentarer: