5. oktober 2008

Barn i veien

Søndagens (dagens) prekentekst er henta fra Mark 10,13-16. Det er teksten der Jesus irettesetter disiplene for at de hindrer barna i å komme til ham. I den anledning ble det under dagens tale i Betania lest et kåseri av "den lyvende hollender" (Niels Christian Geelmuyden). Det hadde tittelen "Barn i veien" og handla om hvor lite plass det er til barna i dagens samfunn. Jeg anbefaler dere absolutt å høre på det. Dere finner det litt ned på den sida som tittelen linker til. Det er både morsomt og tankevekkende.

Ellers har dagen gått med til fotballspilling, spising av kjøttpudding (Anbefales som en enkel og god middag. Består ganske enkelt av kjøttfarse tilsatt litt krydder stekt i ovnen i vannbad i ca 45 minutter og servert med poteter med fløtesaus og grønnsaker), og filmseing. Filmen var en Chaplin film som tilfeldigvis handla om ett barn (The Kid). Den var en av de aller beste stumfilmene jeg har sett (ikke at jeg har sett så mange), og var både rørende og morsom. Etter den så vi litt småfilmer på youtube. Blant annet Sauen Shaun (Shaun the sheep) som må være det absolutt beste av barneTV som går nå for tida.

Og for å fortsette tematikken rundt barn så fant jeg noe som jeg må kjøpe meg når jeg en gang i framtida blir voksen (jeg er ganske voksen nå også, men jeg kan sikkert bli voksnere) og får unger:

Ellers må det bare nevnes at Aafk er oppe på kvalikkplass etter en strålende 1-0 seier over Strømsgodset i kveld. Hipp hurra!

Dagens bibelvers:

"Og de bar små barn til ham for at han skulle røre ved dem; men disiplene truet dem som bar dem. Men da Jesus så det, ble han harm og sa til dem: La de små barn komme til meg, hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til. Sannelig sier jeg dere: Den som ikke tar imot Guds rike som et lite barn, skal slett ikke komme inn i det! Og han tok dem på fanget og la hendene på dem og velsignet dem." Mark 10,13-16

1 kommentar:

Pocahontas sa...

Ja den "Barn i veien" var fin!! Men hvorfor måtte du ødelegge vårt flott vennskap med å dra inn dustete fotballresultater da Kristoffer??