27. juni 2012

Det er maling pusen!

Jeg står langt oppe i malingsstigen min. Det er vindskia sin tur til å bli malt i dag. Mjau sier det plutselig noen meter under meg. Blikket senkes mot pusen som stryker seg langs foten av stigen. Mjau, sier den igjen. -Ja, jeg ser deg pusen sier jeg, og får et langt blikk til svar. Pusen er ikke fornøyd med å bli sett. Den vil opp i stigen den også. -Nei, pusen. Her er det maling. Mjau svarer den, men jeg trur ikke den helt forstår hva maling er. -Du blir skitten pusen, sier jeg og peker. -Du kan ikke slikke vekk maling fra potene dine. Pusen vil ikke ha maling, den vil ha kos. Mjau sier den og søker min sviktende oppmerksomhet. -Ssjj, sier jeg. Jeg har maling på fingrene mine. Jeg kan ikke klappe deg nå, pusen. -Du skjønner vel det, pusen. Mjau, får jeg til svar. Og det betyr vel ja pusen? Mjau. Pusen har gitt opp stigen og hopper opp på et rekkverk. -Nei pusen! roper jeg, og raser nedover stigen. Rekkverket er nymalt. Mjau sier pusen, og hopper mot meg glad for den plutselige oppmerksomheten. -Nå må du gå pusen! sier jeg strengt. Med et siste trist blikk springer pusen ned trappa. Jeg vet ikke hvem du var pusen, men du får ha det bra. Du får følge dine egne spor nå.

Dagens bibelvers:
"Da hadde han en drøm. Se, en stige var reist på jorden, og toppen nådde til himmelen. Og se, Guds engler steg opp og steg ned på den." 1.Mos 28,12  

Ingen kommentarer: